Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

måndag 27 maj 2013

BRÄNNÄSSLOR - HÄLSOBOMB

Jag läste om brännässlor i Må Bra tidningen att dom har otroliga hälsofördelar. Man tycker ju mest att dom är till besvär när dom dyker upp i trädgården, och likadant om man är ute och går i skogen och hamnar mitt ibland dom.
Men som sagt, dom har väldigt många hälsofördelar och det var riktigt intressant läsning om dom. Man lär sig alltid nånting nytt..**
Bild lånad från Google....

Idag har vi gråväder,men skapligt varmt ändå. En tur med hundarna sen får vi se vad det blir. Frysen i köket behöver frostas av. Jag säger varje gång jag har gjort det att det borde jag göra  oftare för att slippa all is.
Men nu är det fullt av is så det är bara att göra det...**
Haa de....♥


Monday

17 kommentarer :

Paula´s Blogg sa...

Ska du ha lotter också?


kram

Yvonne ♥ sa...

Nässlor och kirskål kan man äta.Vi kan ligga skavfötter i soffan!! Verkar som om vallonerna var flitiga att sprida ut sig.. Kram!

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag skulle kanske ge mig ut i trädgården efter lite nässelsoppa då ;)
Kram.

Siita sa...

Nässlor har jag i massor här på gården. Men dom går inte att utrota, jag har försökt i 10 år nu. Men de kommer upp igen. Mulet här med o nu +10 grader, ingen sommar. Kram

syren sa...

Tittar in igen hos dig. Nässelsoppa lär vara lika gott som spenat det sistnämda gillar jag.Det finns massor ätbart i naturen.Kram

Diana sa...

Helt ok soppa blir det av dem, men jag skulle inte ge mig ut och plocka dem själv. :)

Solglittret sa...

Ja nässlor ska ju vara bra mot mycket!!
Men men jag gillar dem inte....

Önskar dig en fin vecka i majsol vännen
Kram Lollo

Carina Sjölund sa...

Rolig sysselsättning du får idag då hihihi
Här är det ingen sol heller, men i går var det toppen♥
Kramen vännen♥

moi sa...

Nässlor kan jag inte bjuda på men den som vill ha kirskål kan komma plocka precis hur mycket de vill hos mig.... Suck.
Vädret här är skapligt men ska visst bli bättre uppåt veckan.
Kram!

Yvonne ♥ sa...

Hmmm.. är du kort?? Det tror man inte när man ser foton. Kram!

Anonym sa...

Hej igen!
Måste fråga varför brännässlorna är en hälso-bomb?
Minns att min gamla mormor sa att det var nyttigt att bränna sig på dem om man hade värk i kroppen!?

Medan jag håller på att fråga ut dig, ska jag fråga om du köpt det speciella fönsterputsmedlet till din batteridrivna fönsterskapa eller vad använder du?

Kram från Maggan mellan Frövi o Örebro.

Rigmor sa...

Brännässlor...nja, jag är inte så förtjust i den soppan...och jag kommer ihåg när vi köpte torpet och mannens moster kom hit och plockade av en hel kasse med späda näringsrika nässlor. Mellanprinsessan som inte var så stor då, hon tittade storögt på och sen viskade hon till sin mamma, tror du tanten är väldigt fattig eftersom hon ska äta gräs...??
Tur man hann med en rejäl promenad på förmiddagen, för nu har han där uppe satt på duschen igen...
Har varit till apoteket och köpt Frontline till Zambo, efter mycken tvekan. Vet inte hur jag ska ställa mej till det här med fästingmedel, men efter att ha rådfrågat Hund&Katt i Kumla så...kloka svar gör att man törs. Och än ingen negativ reaktion...Hur gör du, plockar fästingar och hoppas att de inte fört med sej något elände, eller...??
Ha en skön kväll vännen!!
Kram kram

Mallan sa...

Plocka och gör en god nässelssoppa! :-)

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Det är verkligen nyttigt. Jag har ett jätteinlägg om det :)

Yvonne ♥ sa...

Jag är 5cm kortare så vi får plats på soffan skavföttes.. Nattikramen och Pööss!

Mita sa...

Svar till Anonym:
Brännässlor har en antiinflammatorisk och viss smärtstillande effekt. Och den kan lindra besvär vid hösnuva och allergier.
Den är dubbelt så näringsrik som moroten,och det finns ingen annan växt i Norden som har så högt innehåll av mineralsalter,järn,kalcium,kisel och kalium.
Ja det var lite av alla nyttigheter som finns i nässlorna**
Vad det gäller fönsterputs mojängen,så häller jag i vanligt fönsterputs eller diskmedel och vatten blandat. Specialmedlet tycker jag var lite väl dyrt..*L*..
Ha det gott
Kramiz♥

Browneyedgirl sa...

Här brukar vi koka nässel soppa med kokt ägg i =)
Det är mums. Stor kram vännen och ha en fin dag <3