Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

måndag 12 november 2012

EN MUS I HÅLET?

I natt vaknade jag och började hosta och då vaknade såklart Bamse också så jag tog ut honom för att kissa.
När jag stod där i mörkret så tyckte jag plötsligt att hundarnas aktiverings boll  rörde på sig,en synvilla tänkte jag. Men då tvär rusade Bamse till bollen och skulle absolut hålla på med den trots att jag ropade och lockade med en godisbit. Så jag gick fram till bollen och lyfte upp den,och då kände jag att den var tyngre än den brukar vara,och jag ruskade på den men inget godisskrammel var det. Men den kändes läskigt annorlunda tyckte jag,och fick för mig att det kanske var en liten mus som krupit in där eftersom den kände lukten på godis. Det har aldrig hänt förut men nån gång ska ju vara den första..*
Så jag släppte den på andra sidan staketet,tog Bamse under armen och gick in.
När jag berättade för gubben på morgon så tittade han lite konstigt på mig. Vad är det ni pysslar med ute på nätterna? Skulle en mus kunna komma in där? Jo men det vet man väl att det behövs inte stort hål för dom.
Nåja, sen på förmiddagen gick jag ut på gärdet och kände på bollen,och nu var den lättare igen. Så "musen " var borta..*

Den här bilden har jag lånat på nätet, men precis så ser bollen ut fast betydligt mer sliten efter alla år med hundar som rullat runt den. Det finns till och med två hål för en liten mus att välja på..**
                     
                                       
Idag har det varit strålande fint väder och lagomt med temperaturen,plus fem grader. Skönt efter alla grådagar under helgen, hoppas det får torka upp lite nu.
Jag var till apoteket på förmiddagen och köpte hostmedicin och lite annat,bla. Pro-Kolin till Bamse. Det funkar jättebra på hans mage som peppar,peppar är bra nu. Hoppas att det får fortsätta så. Jag kan rekommendera det till andra hundar som har problem med magen, ja tillfälligtvis då. Det får ju inte vara någon sjukdom som ligger bakom. Peppe åt det efter han opererat bort analsäckarna och fick antibiotika efteråt ett par veckor.Då pajade hans mage, men med detta så blev magen bra igen.

                                                 
     Dags att fixa med maten, ikväll blir det stekt rödspätta med dillsås och potatis
Haaa de....♥
Målarbild mus
                               

24 kommentarer :

Diana sa...

Så en stackars mus springer runt hos er med en hjärnskakning... Vi fick ine ne mus här när vi var nyinflyttade, gissa vem som fick kasta ut den. Jo, jag! :)

åse sa...

Stackars lilla musen, eller den får skylla sig själv vad skulle den där att göra mitt i natten, så ska man ju sova ;-)

Anonym sa...

verkar som om det inte skulle vara nått problem för en mus o komma in den bollen :)

Majken sa...

Prokolin+ är verkligen bra för hundmagar :-) Ja probiotika är väldigt bra för oss männsikor oxå. Jag tar 1 tablett per dag & min mage mår super av det :-)

Det kan allt ha varit en mus. Vi har haft möss i stugan som har krupit in i öl/dricka burkar... De tar sig in överallt ;-)

Hoppas maten smakade :-)
Ha en fin kväll!
Kram

Herr Nilssons Fru sa...

Möss tar sig in överralt, ibland kan man tro de går igenom väggar..ich..jag fick en mus i en petflaska en gång, undrade var de var som lät o de var en mus som försökte ta sig upp och ur...men de klarade den inte. Jag skrek - oh hjälp anlände..hihi...jag är fortfarande lika rädd för möss. I år är de extra gott om dom.

Kramiz bästaste du

"Gasfoot" sa...

Håller med ”Herr Nilssons Fru” att möss kan ta sig in i de mest trånga utrymme. Skönt att läsa, att du befriade den lilla musen även om det är ett skadedjur.
Rödspätta med dillsås? Oj vad mycket snålvatten det bildas i min mun just nu!
Ps: Släcker ner min dator under tisdagen! Ds: (Läs hemsidan)

Önskar Dig/Er en fortsatt bra vecka.
Smack Å Tack Sa Musen.

Yvonne :-) sa...

Til 99.99% så var det en mus.Inte alls bra att ha sådan hosta.Du får ta något hostdämpande.. Ha en bra kväll! kram!

Rigmor sa...

Stackars mus...hade hittat bästaste sovrummet och sen blir det som en jordbävning när du skakar om...Då har de nog det bättre här hos oss...inomhus och varmt...Fast nu är det länge sen vi såg någon, men hört...det har vi gjort!!
Idag skulle man ha varit ledig, såg genom fönstren på jobbet, trots att de inte är direkt rena...att det var ett fantastiskt väder.
Ha nu en bra fortsättning på kvällen, och krya på dej från hostan!!
Kram kram

Malin sa...

Stackars lilla mus, den måste varit skräckslagen!
Skönt att hans mage verkar bättre nu, konstigt att den krånglat så det gjorde den ju aldrig här hemma...
Kram

Susanne P sa...

Lilla musen...vad gjorde du inne i en aktivitetsboll?! Tänk om hundarna började att rulla runt den. Jag VET hur den puttas och rullas runt. ;)

Prokolin har jag ALLTID hemma. Det bästa är att man inte kan överdosera och den är helt ofarlig.

Kram

Siita sa...

Hejsan. Idag var det buffé som gällde. Då var det Pytt, lasagne o spätta som gälde. Jag som håller igen blev det fisk osallad. Kram

Snusan sa...

Usch för möss, dom får väl hitta egna leksaker och inte sno hundens :)

Yvonne :-) sa...

Nu är det dags för mej att natta mej.Nattikram och PÖÖÖSS!

Annette sa...

Å fy farao en mus i denna boll.Sen ut mitt i natten.Det var väl ingen som såg dig.Dom kanske trodde du och Bamse skulle leka med bollen.Hoppas din hosta ger sig snart.Inte kul att ha.Och att Bamse blir bättre i magen.Krya på er.Kram

Hörni sa...

Det var säkert en liten mus som krupit in i bollen. Vi hade möss i väggarna där vi bodde förut och då lärde vi oss att det räcker med ett pyttelitet hål.

Vad bra det verkar det där Pro-Kolin. Elsa tålde inte antibiotikan när hon hade öroninflammation, men hon fick inte diarré, utan kräktes.

Sv: Haha, kan tänka mig att lilla Bamse behöver träna på en massa saker. det är ju så när man är liten valp. :)



Browneyedgirl sa...

*skrattar* Så en mus ville bo där över natten =) Ja sämre hus hade den ju kunnat hitta.
Hoppas ni får en mysig dag! Kram vännen <3

Anonym sa...

Murs,,Det måste ha varit en omskakande upplevelse,,,"för musen"
En liten skogsmus behöver bara ett hål på ca 8-9 mm för att komma igenom.Haé Kram.

Yvonne sa...

Godmorgon! jag somnade vid hennes program.Ha en bra dag! Morgonkram!

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Det var ju något som musen inte hade räknat med ... hehehe.

Inget vidare att gå ut mitt i natten.

Carina Sjölund sa...

Musen måste ju varit helt skräckslagen!!
Men jag förstår att Bamse var överlycklig :)
Tänk att få busa så mitt i natten *L*
Kramen min vän♥

Anonym sa...

Hej igen!
Det här med den ev lilla musen har visst engagerat många, hihi
Jag som alltid bott på landet har varit med om en ruskig sak för ca 40 år sen!
Jag skulle ge kalvar torrfoder o stack ner en burk i en säck... och vips hade jag minst 7-8 möss PÅ mig!! Gissa om jag skrek o kalvarna blev utan mat den morgonen. Det tog flera år innan jag vågade titta i en säck!!!!

Numera får jag lådor med gift från anicimex o slipper fällor. Skönt!

Kram från mig
mellan Frövi o Örebro

Anonym sa...

Hej du,,Ja det är samma gäng som brukar svara,gissar att dom är följare,så det plingar i deras burkar när ett nytt inlägg kommer..
Jodå,jag har sol,om än en klen en,graderna har precis orkat över +5 strecket..Grattis Haé Kram.

Mita sa...

Svar till Anonym:
Jo många vet att små möss inte behöver så stort hål att ta sig ner i..*L*..
Fy så läskigt att få så många möss på handen,jag skulle också ha tjutit i högan sky,hehe....
Bor man på landet får man vara beredd på det mesta..**
Ha det gott vännen
Kramar♥♥

Yvonne sa...

Det är så lite man behöver göra ,för att glädja någon annan.Jag tänkte att jag ska ta med mej Bella eller Ulla nästa gång på dagverksamheten.Har du inte något äldre boende där du är?De skulle uppskatta att få träffa dina "pågar" .Ha en bra dag!Kram!