Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

onsdag 30 januari 2013

NU FÖRSVINNER HANDSTILEN

Har ni tänkt på det, att unga människor knappt kan skriva för hand längre och än mindre stava rätt. Papper och penna är sällan dom använder,och skriva "riktiga" brev är det nog bara äldre människor som gör.
Lite sorgligt känns det, men det ligger väl i tidens gång.
I skolan skrivs i alla fall än så länge prov och uppsatser för hand. Men det beror mest på resursbrist. När varje elev så småningom får en egen dator i skolan så lär det också försvinna
Redan nu så lär sig allt fler förstaklassare  att skriva på surfplattor innan dom börjar med handskrift. Det är lättare att skriva ett a genom en fjäderlätt beröring på rätt bokstavssymbol, än att mödosamt plita ner den på ett papper.
Nu kan man med lite vemod minnas hur man satt där med rättstavningen och försökte få bokstäverna jämna och fina**
Jag njuter när jag ser handstilar som äldre människor har skrivit, så fint och hur personligt blir det inte..*

Bilden är lånad från Google.....

Idag är det ännu mer vatten att ta sig igenom på vissa ställen, och Bamse med sina korta ben blir som en blöt "golvmopp".  Men han är ju inte rädd för att bli blöt heller klafsar gladeligen igenom det blöta, medan Peppe försiktigt går runt om.
Haa de....♥

14 kommentarer :

Siita sa...

Hur många gånger fick man inte sudda för det var fel storlek på bokstäverna. Blött här uppe med. Regn i natt o på morgonen, nu blåser det oxå. Kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Busvovvarna :)
På gott och ont det där med att skriva på dator i stället för förhand. Många barn har lättare att skriva på dator när de inte behöver koncentrera sig på finmotorik och att skriva tydliga bokstäver.
Kram.

moi sa...

Visst minns man välskrivningslektionerna. Hur man plitade och kämpade med detta. Skrivböckerna hade stödlinjer för hur höga både de stora och små bokstäverna fick vara.
Jag är glad att vi hade de lektionerna. Men idag är det inte ofta jag skriver längre texter "för hand".
Tyvärr!
Kram

Aurora sa...

Jag har inte skrivit skrivstil sedan jag gick på mellanstadiet. Men skriver gör jag på jobbet varje dag. Kram

Hörni sa...

Elsa blir också blöt som en golvmopp nu och sen fryser hon och vill ligga inlindad i filten. :)

Semester & Mat sa...

Töväder även här, lite tidigt tycker jag...
Det är riktigt skrämmande vissa gånger vart tekniken är på väg. Visst kan det vara bra med en surfplatta i skolan, men det för nog också med sig endel annat också. Sedan så försvinner annan träning i skolan, precis som du skrev "skriva för hand"...

Kram

Yvonne ♥ sa...

Oj som man satt och skrev och suddade.. Mina hundar blir inte så blöta,de är som din Peppe går försiktigt runt pölen..Nattikram och PÖÖSS!

Majken sa...

På min dotters högskola & även nu på gymnasiet får alla elever låna varsin mac dator. Det gör säker 85% av alla sina arbeten på datorn. Så duktiga de är med datorer :-) Men som du skriver visst är det jätteviktigt att man lärs sig skriva för hand först, att texta :-)

Här har det oxå töat hela dagen & är blött. Några regnskurar har vi fått & nu ikväll blåser det rejält...

Ha en godnatt!
Kram

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon! Kom du i säng tidigare??? Morgonkram!

Camilla sa...

Snart är pennan ett minne blott ;)
Fast jag gillar det som är handskrivet. Det är som du säger, mer personligt då.
Kram!

moi sa...

här kommer, något försenat,
GRATULATIONER PÅ FÖDELSEDAGEN!
hoppas den blev bra och presenterna fina!!!
Kram

Åse sa...

Det handskrivna ordet är det allra vackraste, här har vi det oxå blött och det rasar skånsk storm så idag blir det tyngder i stövlarna så vi inte lyfter till väders . Kram kram

Rigmor sa...

Å tänk,just detta med handstil pratade vi om på jobbet igår!! En gammal dam fick ett handskrivet kort från en gammal väninna, och tänk, ingen av de andra kunde läsa hennes skrivstil, så jag fick sätta mej och läsa för den lilla damen!! Sen pratade vi om det, och jag tycker det är skrämmande...
Nu kan jag tala om för dej att blöta hundar är en fördel jämfört med blöta katter...för det första går det inte att få tag i dom när man tror att man ska få torka de blöta tassarna, för det andra så är de överallt då, just för att man inte ska få tag i dom...suck.
Ha en bra torsdag vännen, håll i dej, här bakas det matbröd!! Resultatet vet vi däremot inget om än...
Kram kram

Herr Nilssons Fru sa...

Men?? här var ju jag och skrev igår??
de måste finnas tjuvar på nätet, som tar kommentarer,..uch o fy :)

Jo jag är säker för igår kom en av sönerna hit o jag pratade med honom om ditt inlägg - om detta verkligen är möjligt att barn inte får lära sig skriva längre,...man blir rädd. Så jag bestämde mig för att skriva ett brev, gömma i nån vägg så att de som finns om 100 år ser hur det såg ut :)

Kramiz