Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

torsdag 31 januari 2013

SITT INTE STILLA

Nu för tiden så sitter man ju mycket mer än förr. Med datorer och surfplattor, mobiler och andra spel, sen slappar man i tv soffan och "vissa"zappar med fjärrkontrollen och behöver inte ens resa sig....
Jag läste att när man sätter sig så sjunker kaloriförbränningen till under en kcal per minut, eller en tredjedel jämfört med när du står eller går.
Det stod också hur man enkelt kunde röra sig lite mer...tex,
I stället för att...
*Ha väckarklockan vid sängen  -   ställ den i hallen
*Ta hissen   -   ta trappan
*Ta bussen ända fram  -  gå av en station tidigare
*Ha telefonen på skrivbordet  -  ställ den en bit bort
*Sitta i telefonen  -  stå eller gå och prata
*Ha fikamöte  -  ha prommenadmöte
*Läs i sängen  -  sitt upp och läs
Ja alla sätt är bra utom dom dåliga..*L*..
Jag är glad över alla mina promenader med hundarna, då kan jag sätta mig vid datorn med gott samvete,hehe....

5 kommentarer :

Villa Frejas bokblogg sa...

Pratar jag i telefon, vilket jag inte gör särskilt ofta går jag alltid omkring. Kan bara inte sitta still och prata ;)
Och jag är glad som läser en hel termin fylld av idrott :)
Kram.

Siita sa...

Jag går runt när jag pratar i telefonen. Sen sitter gubben vid datorn i rummet då går jag in till han stup i ett o kollar. Nu åker jag till juntan. Kram

fianathome sa...

Vardagsmotion :)) Perfekt!
kram
Fia

moi sa...

Oj, vad jag önskar att jag hade en hund som tvingade mig ut. Speciellt nu när jag inte kan gå ut med Sigge.
Jag försöker göra lite av den där vardagsmotionen men vissa dagar känns det som om man bara går till och från garaget...
Kram

Majken sa...

Jag instämmer :-) Zingowalksen gör att jag sedan med gott samvete kan surfa en stund :-)

Telefon.. Ja om du visste vad mycket man kan göra samtidigt som man pratar,... Det enda jobbiga är väl att tvätta håret, blåsa håret, dammsuga & köra elvispen samtidigt som man pratar i telefon.. Annars funkar det mesta :-D

Ha en fin kväll!
Kram