Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

onsdag 23 januari 2013

SUPERNYTTIGT

Vi vet ju att den här årstiden behöver vi mycket vitaminer,och speciellt C-vitaminer får oss att bli piggare och fräschare. Apelsinerna är  ju som godast nu. Och nyttigast är faktiskt blodapelsinen.
Den röda färgen i dom Sicilianska blodapelsinerna kommer av dom kalla nätterna i kombination med solvarma dagar..
Blodapelsinens karaktäristiska pigmentering innehåller det naturliga färgämnet antocyanin, som hittas i både blommor frukt och blad.
Det är detta färgämne som gör blåbär blåa och färgar höstlöven röda.
Antocyanin tillhör en typ av antioxidanter som kan ha en antiinflammatorisk  effekt på kroppen.¨
Så blodapelsinen är mycket nyttig. Den innehåller nästan dubbelt så höga halter av C-vitamin som en vanlig apelsin.
Det här har jag läst mig till i tidningen Buffé. Perfekt tycker jag som älskar blodapelsiner...*


       
Idag var jag och handlade på förmiddagen och Bamse klarade sig själv tillsammans med Peppe.  
Inget sönderbitet när jag kom hem.Men vi hade ju gått en promenad i kylan innan , idag var det kallt på morgonen, minus 18 grader. Så det var bara att bylta på sig själv och hundarna med värmetäcken.
Ja sen laddade jag aktiverings grejerna,satte på lite skön musik för dom att lyssna på..*L*.. la fram varsitt rejält tuggben att gnaga på. Det var ju för Bamses skull, Peppe är det inga problem att vara själv för.
Men som sagt, det gick bra den här gången i alla fall...
Vi har ju tränat också med korta stunder som ökats på..
Solen strålar och graderna har stigit till "bara" 9 minus...vi ska gå ut och köra lite godis sök innan fikat..
Haa de...♥

En bild som dottern skickat uppe från stugan i Norrland, var när dom firade nyår där uppe, solen orkar inte upp så mycket över horisonten**

26 kommentarer :

Anonym sa...

Hej du..Vilken vacker bild dotra tagit..Ja jag var in till personalboden (Gevalias) på Fm i dag,,så det blev lite choklad,kaffe,oboy mm.Håller med dig,blodapelsiner känns nyttigare än vanliga..Haé Kram.

Ama de casa sa...

Vilken underbar bild!
:-)

Siita sa...

Jag var bara fram till COOP i lillån. Kram o vi kan väl snart ses igen. Då vill jag träffa Bamse med. Kram

moi sa...

Jag måste lära mig att tycka om blodapelsiner. Jag älskar ju apelsiner så jag vet inte varför det ska vara så svårt.
Det där med ensamträning kan vara knepigt men brukar lösa sig.
Bilden är otroligt fin! Bra fotograf!
Kram

Rantamor sa...

Apelsiner är så gott och nyttigt..
Mums.
Och va bra att dina vovvar kan vara ensam hemma en stund, och att dom trivs tillsammans.

Vilket snyggt foto din dotter har tagit...
kanon.

Tjingelingen från Rantamor.

Villa Frejas bokblogg sa...

Å vilken fin bild.
Men så skönt att ni kan börja lämna Bamse själv hemma med Peppe lite grann. Det underlättar ju en hel del.
Kram

Anonym sa...

fina bilder vanliga apelsiner ja blod nej :)

Yvonne ♥ sa...

Alltid får man lära sig något nytt här på bloggen Visste inte att det var mer vitaminer i blodapelsiner.Vacker bild dottern har tagit.... Nattikram och Pööss1

Majken sa...

Vilken vacker bild :-)

vad bra att det gick bra för Bamse att vara själv... ja det gäller att träna i tid, när de är små så att man KAN lämna dem. annars blir det så omständigt...

min granne har en 2-årig nakenhund som de aldrig vågat lämna själva. sen kan han inte åka med dem heller för han blir åksjuk.. De har skapat ett problem..
men sista månaderna har de tränat hunden och jag har varit deras öron och faktiskt det går riktigt bra nu :-)

ja blodapelsin ska jag köpa... så gott!
kram

Anonym sa...

Kväller,,Ja du det blev riktigt gott,pepparrotsmaken kunde varit lit starkare,,nästa gång ska jag använda riven pepparrot,,vispen var lite klen i smaken..Haé Kram.

Fenixmonas sa...

Det hade jag ingen aning om, att blodapelsinerna var nyttigare än de vanliga...man lär sig lite nytt varje dag!
En underbart vacker bild din dotter har tagit! Kramiz

Browneyedgirl sa...

Vilken vacker bild =) Jag gillar att göra juice på blodapelsin. Ska nog köpa hem lite.
Kram vännen <3 Ta hand om dig!

Anonym sa...

Morron! Lilly och jag brukar köpa något som heter Glockengold juice och som säljs på bla coop och konsum. Den innehåller en massa frukter och vitaminer. man känner om man är sjuk att man efter två dagar blir piggare och får mera ork. Ha det bra !

Yvonne :-) sa...

Godmorgon! Du är bra på att smyga ,jag hörde dej inte nör du nattade mej.. Ha en bra dag vännen! Morgonkram!

fianathome sa...

Åh va vackert. Jag ryser.
Jag är från Sundsvall (inte norrland i en riktig norrlännings ögon) men landskapet påminner så om bilden du visar...längtar hem...!
Tålamod med de små söta nosarna. Fast det har man ju inte fullt av varje dag - Hoppas det går bättre ochbättre nu. Du är så flitig.
kram
Fia

Rigmor sa...

Ujujuj...nu känner jag mej riktigt nyttig för en gångs skull!! Det blir många blodapelsiner här under en vinter, flera om dagen faktiskt. Bra med lite motvikt mot allt annat onyttigt jag stoppar i mej...***skrattar***.
Nu har väl Bamse ändå tagit ett vuxenpoäng när han klarar att vara själv allt längre stunder? Du har inte burar åt dom att "bo" i när ni inte är hemma?? Har aldrig haft det själv heller, men det är många som tycker det funkar, och ja...det kanske inte är så synd om dom som jag tror...de känner väl sej hemma i sin koja.
Vilken bild din dotter bidrar med!!
Ha en bra dag vännen, men fy attan va kallt det är, inte blir det kul att ta sej till jobbet sen idag...!
Kram kram

Hörni sa...

Jag älskar apelsiner och tycker blodapelsinjuice är den godaste juicen, men blodapelsiner är så ofta sura. Men får man tag i söta så är det så gott!

RackarTuss sa...

Jag gillar inte blodapelsiner jag, är för söttandad för det ;)
Vanliga gula söta apelsiner går bra.
Fantastisk bild som din dotter skickat, jag blir aldeles tagen av den :)

Ama de casa sa...

sv: Uppstekt palt fick vi ofta hemma när jag var liten. Guuu va gott!
:-)

Carina Sjölund sa...

Vilken vacker bild på blodapelsinen. Saftig och riktigt god ser den ut :)

Pepper har nog lärt lillkillen lite vett och etikett. Att man ska hålla sig på mattan när matte inte är hemma :)

Puss på nosen till snyggingarna♥
Kramen till dig vännen♥

Carina Sjölund sa...

Haha, Peppe ska det stå :)

Diana sa...

Ih vad kallt! Såna dagar borde hundarna ha vett nog till att stöta sina "affärer" på toaletten. :)
Jättefin bild dottern tagit, det ser så rogivande ut!

Sanna sa...

Skönt när ensamhetsträningen fungerar och man kan slappna av när man lämnar hemmet. Lägger inga ben framme jag som är hönsmamma och har inte bara en gång fått lyft Chabo i bakbenen för att få ut ben som fastnat. Usch, det är så otäckt och allt kan ju hända så snabbt.

Vilken fin bild och där skulle man stått med kameran nu. :)

Blev det godissök? :)

Kram/S

åse sa...

Vilken fantastiskt vacker bild, wao. Blodapelsin, nypressad åh så gott. Kram Kram

Maria sa...

Vacker bild från Norrland.
Skönt när man kan lämna hundarna hemma ensamma de e ju inte alltid de passar att ta dom med. Jag har börjat att köra apelsiner å morötter i en juice press, de blir gott å säkert nyttigt också.
Ha en finfin dag/kramen

Siita sa...

Hejsan. Vart har du tagit vägen? Frysit ihjäl lr? Saknar dej. Kram