Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

tisdag 17 september 2013

BETYDER MOBILEN MER ÄN BARNEN?

Man kan ju börja undra när man är ute och går och ser alla unga föräldrar som kommer med ena handen på barnvagnen och i den andra har dom mobilen.  Likadant på lekplatser eller lite varstans, mobilen sitter som klistrad i näven ingen uppsikt på vad barnen gör och kommer ett barn och vill prata eller fråga om nånting så får dom allt vänta tills mamma eller pappa är klar och kan slita blicken från mobilen.
Huvvaligen så det har blivit egentligen. Visst är tekniken bra och vi är många som gillar att använda den. Men det borde göras med eftertanke när det gäller barnen. Dom behöver att vuxna ser dom och verkligen pratar med och till dom.
Ja det är vad jag tycker,men nog blir man berörd av att se ett litet barn stå och prata med sin förälder och inte få mer än ett hummande till svar****
Bild lånad från Google....
Lite kylig morgon med fyra plusgrader, men nu har det stigit till elva grader i alla fall. En blek sol anas bakom molnen. Vi ska ta våran runda vovvsen och jag. Bamse är trött och även jag, han har lite svårt att ligga still på natten,det är väl tratten som känns i vägen tycker han. Så det blir en del vandrande att byta plats och då slår trattskrället i lite varstans.....
Ses....♥

12 kommentarer :

Vero sa...

Här var nog inte lika kallt men jösses så mörkt och grått det var. Men jag kan säga att jag drog åt jackan runt kroppen nu när jag var ut i ett ärende, hösten är kommen.

Ha en fin promenad.

Anonym sa...

Hej du,,Jag har reagerat på samma sak,verkar som mobilen och ipaden har tagit över,reagerade först på Cypern,vid poolen,där satt eller låg ungdomar i solsängarna alla med mobilen eller surfplattan i näven..
Jasså du var tveksam du,tänk på att jag spökat till bilden en aning..Haé Kram.

ansepanse sa...

eftersom jag/vi bor på landet har jag inte sett så mycket av det där men jag håller med, så där får det inte vara, vart har allt tagit vägen egentligen
kramar

Siita sa...

Thea är jätteglad att få låna mammas mobil. Hon spelar sina barnspel på den. Men hur kunde vi leva utan mobiler o vanliga telefoner? Kram

moi sa...

Jag håller med till 1000%. Blir så bedrövad när jag ser alla dessa föräldrar, upptagna av sina fånar, med barn som pockar på uppmärksamhet!
Detsamma gäller bilförare - förbjud mobiler i bilar!
Kram på dig!

ansepanse sa...

Sv: jo, pelargoner är tacksamma, det som de inte klarar är ju frosten men det får vi hoppas dröjer länge än, eller hur?
kramar vännen <3

Susanne P sa...

Precis!
Jag kan inte annat än hålla med dej om detta.
Men då är det tur att det finns baromsorg så barnen får sin bekräftelse och riktiga samtal, svar på sin frågan; varför?

Och jag kan säga att det finns fler svar på just denna fråga.
För efter varje svar kommer alltid ett till varför. ;)

Kram

yvonne sa...

Jag har också reagerat som du.Var har den sociala kontakten tagit vägen??? nattikram och Pööss!

Majken sa...

Jag kan bara hålla med... Det är ju superviktigt att vara närvarande när man har barn.. Tekniken är bra, men man måste inte vara uppkopplad & nåbar 24/7...

Vi har oxå haft finare väder idag & sol.. & lite värme.. Men på bara ngr dagar har sensommarvärmen bytts ut mot höst..

Ha en fin kväll!
Kram

Hörni sa...

Jag håller med dig såååå! Har till och med sett vissa föräldrar hämta barnen på förskolan samtidigt som de pratar i mobilen.. bedrövligt!

Fenixmonas sa...

Jag har också lagt märke till detta...folk är liksom inte riktigt närvarande längre. Jag ser det på bussen varje dag, hur de knappt lyfter blicken från sina apparater, inte ens när de kliver på. Det är skrämmande egentligen...
Stackars lille Bamse, klart det är jobbigt med tratten men det är väl snart över nu eller? Kramiz

yvonne sa...

Godmorgon! Inte lätt för en liten trattis,ljuden måste bli konstiga där inne i tratten. Ha en bra dag! kram!