Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

fredag 27 juli 2012

LIGGA MED NÄSAN I HÖ...

Det kände jag att jag skulle vilja göra,en tokig tanke eller hur, det vet jag att ni tänker..*L*...
Men förut när jag gick med Peppe så passerade vi ett större gräsområde där dom slagit gräset med en slåttermaskin för att det var så högt. Det doftade så gott av nyslaget hö,och det är en doft som påminner mig så otroligt starkt från mina barndoms somrar uppe hos min morfar i norrland. När man var med och räfsade hö som sen hängdes upp på höhässjor till tork.
Så tanken kom över mig att lägga mig ner där och njutningsfullt dra in hö doften i näsan. Peppe hade nog undrat vad matte gjorde,och folk som gick förbi  undrade nog också om det stod rätt till..*skratt*..
Men försynt som jag är så gjorde jag inte det....
Lite längre bort så växte dom här blommorna i massor,och jag har sett dom förr men kommer inte på vad dom heter. Fina är dom och går jättebra att torka och binda ihop till buketter,
Nån som vet namnet på dom??
Det var ett Gunnebo stängsel i vägen så det blev inte så snyggt foto...
Nu inväntar jag gubben så ska vi åka över till Amanda och Ida på fika.
Ses.....♥

24 kommentarer :

Ama de casa sa...

Jag tror det är renfana. Eller förresten, vad dum jag är! Det är ju lavendel!
:-)

Nyslaget hö doftar så gott, men jag tror minsann att bonden har skräpat ner där i ena hörnet...
:-)

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Nyslaget gräs doftar underbart! :)

Sv: Ja, vila är enormt viktigt, och jag hoppas att jag får allt jag behöver nu! :)

Hanna sa...

Nyslaget hö luktar ju helt underbart! Minns på somrarna när jag gick upp på höloftet och myste efter att jag ridit. Det var tider det.
Blommorna däremot, har jag ingen aning om.
Kram

Aurora sa...

Vissa dofter ger bara de där minnena. Ingen gräsallergi där inte. Kram

Paulahelenas sa...

Härligt med sommar o sol :)

HA en trevlig helg!

Kramen

Siita sa...

Blommorna är renfana, det var min mors älsklingsblommor efter gula rosor. Härligt med hödoften om man slipper vara med o hässja. Kram

Anonym sa...

Men du,,vist hade du väl kunnat kasta omkull dig i gräset,och bett Peppe ta en bild..Men visst jag håller med dig,doften av nyslaget hö väcker minnen..Renfana..Nu är jag hemma igen,efter en kul Vretavecka,,Haé Kram.

Nett sa...

Jag hade velat som du och hade du gjort det så hade förhoppningsvis förbipasserande fattat din tanke ;) Kram

Veiken sa...

Jag hade gärna lagt mig bredvid dig och varit som Ferdinand och luktat på blommor och nyslaget hö, samtidigt som hela kroppen varit fylld till brädden av nostalgi! Kramar

Semester & Mat sa...

Man ska göra vad som faller en in ;)
Vet ej vad blommorna heter...

Kram

Ruth i Virginia sa...

Tyvärr skulle jag nysa skallen av mej om jag låg med näsan i hö!
Men löfter gött, dä gör dä!!

Majken sa...

jag håller med doften av nyslaget gräs/hö eller nyklippt gräs är gott :-)

Ha en fin kväll!
Kram

Mita sa...

Svar till Ruth:
Ja det är ganska många som är allergiska mot gräs och torrt hö,jag är sååå glad att inte jag tillhör dom..*ler*...och visst luktar det gott i vilket fall...
Kramar♥

Anonym sa...

Ja gör så släng dig i höet och skratta,du kan sparka dig trött när du ändå är i farten..Grattis..Kram.

Anonym sa...

Ja Renfana,minns för många år sen,,mamma ville ha en planta av den,,jag tog en rejäl en uppe i norrland,och hade den i bilen,,jag lovar den doftade inte gott efter drygt 50 mil,usch o fy,,o inte överlevde den heller..Haé Kram.

"Gasfoot" sa...

God lördagsmorgon!
Som andra besökare noterat så är blommorna Renfana.
Lukten av torrt gräs påminner mig om då jag var tonåring, ung och vacker och då jag kramade om flickorna i det torra gräset och livet lekte.
Du får verkligen mig att tänka tillbaka!
Nu åker jag i morgon söndag så nu stänger jag ner min dator till den 10 augusti, men gästboken och mailen är öppen som vanligt.
Vi höres efter min hemkomst!
Smack från norr om Haparanda till Landskrona i söder. Kramiz.

Camilla sa...

Jag ser att du redan fått svar.
Synd. Annars hade du fått svaret av mig.
Eller...nä,det hade du inte. För jag hade inte kunnat svaret ;)
Kram!

Disa E sa...

Och jag säller mig till gruppen som säger att det är Renfana ;o))

ha en gö Lördag.
Kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Doften av hö är svår att motstå. Älskar den!
Kram.

Afrodite sa...

Nope, ingen aning! Eller jo förresten! Jag tror att det kanske KAN vara renfana! ;) (Nej, jag har INTE läst kommentarerna! hihi)
Kram på dig!

åse sa...

Doften av nyslaget hö är ljuvlig, bara andas in och njuta !

Roggan sa...

Kommer också ihåg detta med hö. Hade turen att få bo på bondgård fram till jag var 10 år. Kram

fina frun sa...

Ja det luktar verligen sommar!
Ha en mysig fika med tjejerna :)

Kram/Fina Frun

Gunilla Dahl sa...

Härliga bilder! När jag var barn flyttade vi ut på landet när skolan slutade och där tillbringade jag dagarna tillsammans med bondens och hans familj. Eftersom de bara hade söner så behandlades jag som en dotter och fick då också hjälpa till med göramålen på en bondgård med kor,grisar, höns och en häst plus hundar. För mig som levde i Stockholm var det fantastiskt att helt byta liv på sommaren. Blev mycket det här, men det var det där med höhässjor som tryckte på minnesknappen! Ha en riktigt skön helg! /Kram vännen