Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

torsdag 19 juli 2012

KONSTEN ATT FÄRGA TVÄTT

Det  var längesen jag misslyckades med tvätten. Ja att tvätta är ju inget svårt, det knepiga är att inte blanda ihop fel färger. Det brukar ju gå bra så länge man tvättar vanliga" intvättade "kläder.
Men jag hade köpt några nya frotté handdukar och badlakan i turkos färg. Dom tvättade jag för sig två gånger,sen tänkte jag inte så mycket mer på dom.
Förra fredagen när jag körde en maskin med underkläder och handdukar, ja då kom det såklart med en turkos handduk. Det som en gång varit vitt var inte det längre. Så så var det med det, det är bra om man har huvudet med sig....
Det syns bättre i verkligheten vilken ljusturkosfärg det vita fick,
Apropå färg, i morse var det vitt utanför fönstret, dimman låg tät. Inte ens Svampen syntes. Men med solens hjälp så försvann den rätt fort. Men jag fick nästan lite höstkänsla när jag gick och hämtade in tidningen,huvva...lite väl tidigt för det,
Haaa de.....♥
                                   
                                                           

25 kommentarer :

Aurora sa...

det händer inte ofta men attans så tråkigt när kläderna ändrar färg. Det går väl an om det är trosorna. Kram

Anonym sa...

Ha ha,det har jag gjort ett par gånger också tvättat galet,,men det skyllde jag på orutin..
Ja det är mysigt att sitta på altanen och blicka ut över Volgsjön,,kanske har man en Västerbottenznitsel på tallriken,mmums...Din bild med dimman är jättefin..Haé Kram.

Ama de casa sa...

Vissa kläder är riktigt lömska med att färga av sig trots att dom redan är tvättade flera gånger...

Men, värre saker kan hända :-)

Åse sa...

Vilken härlig dimmbild ! Hoppas tvätten går att få i rätt kulör igen :-)

Yvonne sa...

Jag har också många gånger färgat tvätten. I ett Tv program häromdagen så visade dom att alla örontops som flyter upp på stranden.Reningsverken kan inte rensa ut alla mediciner.Boxning tycker jag ära att ta död på sig själv.Kram!

Siita sa...

Hejsan. Fika idag på COOP forum i lillån. Blev tidiga till tåget när dom skulle åka hem. Ha det gott. Kram

Sussi sa...

Ooops.. Det är tur att turkos är en sån fin färg!! ;)
Tyvärr är det ju så att det brukar slinka med något plagg som inte ska med. Jag fick med en röd tröja en gång när jag tvättade vita t-shirtar. Såg det inte förrän efteråt men jag hade sån tur att den var så urtvättad så den färgade inte längre. Phu!! :)

Kramisar

Veiken sa...

Om du tvättar om kläderna du vill ska vara vita och lägger lite Vanishpulver för vittvätt i tillsammans med tvättmedlet kommer du nog att bli förvånad - jag tror att du får bort det turkosa då :) Testa! Kramar

Annette sa...

Vilken osis med tvätten peppar, peppar så var det längesedan jag färgade ihop tvätten. Här har det varit strålande sol och jag å hundarna har badat.Härlig bild du har fotat.Hoppas på sol i morgon också.Kram vännen

Veiken sa...

Jag slår väl in öppna dörrar, men om du inte känner till Vanish pulver, så finns det både för vittvätt och kulörtvätt. Den vita burken är för det vita, konstigt nog hahahaha. Kram

Veiken sa...

Glömde LYCKA TILL!

Yvonne sa...

Nu ska jag natta mej.Sov så gott vännen !1 Kram och Pöööss!

Susanne P sa...

Men! "Vanish, du kan lita på rosa!"
Sen finns det ju alltid klorin! ;)
Nä, det är aldrig roligt när vittvätten blir solkig.

Kram

Majken sa...

ALLDELES FÖR TIDIGT!!!!
Hösten är INTE välkommen än....

Det är lätt hänt att missfärga kläder...

Ha en fin kväll!
Kram

Anonym sa...

Hej du,,ja jag lovar det smakade förbaskat bra,,Prova tror inte du blir besviken,,Haé Kramen.

Diana sa...

En kollega till mig tvättade alla nyanser för sig. Själv kör jag med ljust och mörkt, orka mer. Haha! :)

Gilla sa...

Nog är det trist, när man råkar blanda fel i tvättkorgen. Annan färg än det som önskas vill man ju inte ha.

Sv: Så bra då, att du gillade mina tips. Jag har själv blivit hjälpt med dem.

Kram/Gilla

Viktkamp sa...

sånt är inte skoj när det händer.. jag råkade för inte så längesen färga mannens kallingar ljusrosa ;) fniss! kram

Fenixmonas sa...

Sånt händer oss alla då och då...idag finns ju Vanish som faktiskt fixar det vita vitt igen! mycket bättre än det starka Klorinet som man använde förr...Jodå nog är det så att det går mot höst, åtta grader igår och nio idag, inte är det sommarvärme precis...kramiz

Yvonne sa...

Godmorgon! jaha du somnade i soffan igen.Tur att du vaknade så att du kan gå och lägga dej och sova.. ha en bra dag! Morgonkram!

Disa E sa...

Jösses vilken tät dimma..man ser ju inte ens fotot du lagt ut ! :oO
;o) Kram och ha en fin dag!

Camilla sa...

Jojo..det gäller att se till vad man stoppar i maskinen.
Peppar,peppar..nu var det länge sedan jag misslyckades.
Hmm....snart är det väl min tur ;(
Kram!

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Typiskt. Ja, det kan nog hända vem som helst att man gör en sån sak.

Vilken härlig bild på vattnet!

Nett sa...

Den där höstkänslan skall man inte behöva ha tycker man, den känner jag av lättare nu när jag har börjat att arbeta, det är kallt om nätterna och mörkare på morgonen nu. Kram

fina frun sa...

Efter två tvättar så borde de ju inte färga av sig längre. Inte ditt fel!