Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

tisdag 28 augusti 2012

BORT SPRUNGNA HUNDAR

Igår på förmiddagen när jag skulle åka i väg och göra några ärenden på förmiddagen, så svängde jag runt hörnet på våran gata och körde vidare. Efter en liten bit bara så stod två tjejer och vinkade att jag skulle stanna. Jag tänkte att vad är det nu då?  När jag stannat och öppnat bilrutan så fick jag se att det var den alldeles nygifta svärdottern som stod där med en jobbarkompis, dom kom från Rejmes eftersom båda jobbar där och var på väg in mot stan.
Dom berättade att två lösspringande hundar kommit i full fart framför bilen, men som tur var så hann dom stanna. Ena hunden hade sprungit vidare men den andra var kvar och sprang runt oss där vi stod. Som tur var så hade jag koppel i bilen så vi kunde koppla upp den. Det var en så fin och kelig hund som glatt följde med oss när vi gick runt och letade efter den andra. Vi har centrumleden som går förbi bara en bit bort så det är otäckt om hunden skulle komma ut där bland trafiken.
Jag kom på att det flyttat in nytt folk några kvarter längre bort,och jag tyckte att jag sett nån hund där i trädgården.Så vi knallade åt det hållet,och mycket riktigt, där stod den andra hunden utanför grinden.
När vi öppnade så pep den snabbt in och samtidigt kom det ut en ung tjej som knappt kunde göra sig förstådd på svenska. Men tydligen så brukade hon ha hundarna ute i trädgården ensamma och utan tillsyn.
Hon höll på inne och hade ingen koll på hundarna. Staketet var lågt, så det var ingen konst att hoppa över det.
Så där kan man inte göra tycker jag, hundarna kan inte vara ute med risk för att dom ska hoppa över igen. Hon måste för fanken ha uppsyn över dom. Har dom rymt en gång så lär dom göra det igen.
Har jag Peppe ute i trädgården så kollar jag honom,
Jag tror att hon blev lite förskräckt trots allt och förhoppningsvis har bättre koll på vovvarna....


Sån här hundras var den ena,Foxhound tror jag att det var. Den andra var en blandras, och lite aggressiv.
Men Foxhounden var otroligt mjuk och vänlig till sättet. Jag blev lite förtjust i den..*L*...
Men hörrni, vad kyligt det var tidigt i morse, bara 6,8 plusgrader och nån hörde jag som haft runt 4 plus,lite väl häftigt i slutet på Augusti..
Haaa de....♥
                                            
                   

16 kommentarer :

Ama de casa sa...

Hoppas verkligen att hon har bättre koll på hundarna framöver!

Vad skönt att det gick bra i alla fall :-)

Nett sa...

Klart att man måste ha lite koll.

Hemma nu och har haft det underbart, skall inte klaga. Nu har man fått extra energi inför höstens arbete.

Kram

Sanna sa...

Hallå hjärtat!
Fina bilder från bröllopet och grattis till goa Peppe i efterskott och duktig Mia som hjälper herrelösa hundar.
Dålig stil av folk som inte är mer rädda om sina hundar. Samma sak hände här också med nyinflyttat yngre par. En liten dvärgpudel följde med oss hem förra veckan och jag gick hem med vår hund och fortsatte leta efter ägarna med den andra. Hade rätt bråttom så det här fick jag bara ta mig tid med. Hittade så familjen och det var knappt jag fick tack. Hua...Hoppas som du att de lyssnade i alla fall.

Ha det gott och suss gott vartefter också. :)
Kram

fianathome sa...

Finns alltid människor som inte har hand om djuren korrekt. Man blir mest ledsen över se hur de (miss)handlas.
Hoppas hon inser att att hon måste ha mer koll.
Vad bra det var ni som "hittade" hundarna. Tänker ibland att det finns människor som inte alls kan klara av att fånga hundar.
<3
kramelikram
Fia

Annette sa...

Det finns alltid sådana som inte bryr sig var dom har hundarna.Det ska man göra fast man har inhängnat tycker jag.Hoppas dom fick sig en tanke ställare.Ja idag har det varit ruggigt ute tycker jag vi hade 7 i morse.Kram vännen

Yvonne sa...

Men kära nån...inte kan hon väl låta hundarna vara ute och inte ha koll på dom.Hon bör ju ha högt staket till dom.Lösspringande hundar kan ställa till mycket svåra olyckor.Nu ska jag gå och natta mej tar Ipaden med mej i slafen.Jag har en del att läsa i den... Natti vännen varm kram och stor PÖÖSS!

Fenixmonas sa...

Ja, hundrna har ju inte förstånd på att det är farligt, även om de är kloka djur. Vilken tur att det var hundälskande människor som tog hand om vovven och fick hem den! Hoppas nu att kvinnan tog lärdom och inte släpper dem ensamma i trädgården igen! Kramiz

Siita sa...

God morgon. Klart man ska uppsikt över sina hundar. Dom två kommer att smita så fort dom kommer åt. Jag hade +3 grader igår morse. Somnade från allt igår kväll. Kram

Anonym sa...

Mors,,Hoppas hon fick en minnesbeta av det som hände,,klart man ska ha uppsikt...Tur att ni fanns som har hindvana...
Hörru du,,Häng med på Sverigeresan..Haé Kram.

Yvonne sa...

Godmorgon! Hoppas att du har sovit gott!! ha en bra dag! Morgonkram!

Aurora sa...

Hoppas hon fick sig en tankeställare. Våra grannar lät också sin hund gå fritt i början men de förstod snart att alla i grannskapet inte ville bli med hund: Kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Nej, har man dem ute måste man vara helt säker på att de inte kan rymma. Otäckt.
Tur det gick så bra. Den här gången. Och hoppas det inte händer igen.
Kram.

Rigmor sa...

Ja du...vad tänker en del med...? Å alldeles rätt, har man en gång fått "nys" om att det går att rymma, då fortsätter det. Fångade för några år sen upp en lösspringande hund på vägen till Kumla, en glad hund som tog över hela bilen med sitt viftande...Matte var i skogen med hästarna, och en hare hade väl dykt upp...En mycket uppskärrad matte kom springandes på vägen och letade i dikeskanten efter sin älskling, som hon trodde låg påkörd där. Men hon satt i min bil...jag var på väg att åka till polisstationen i Kumla och lämna in rymlingen. Vart nog inga mer ridturer där med lös hund...
Foxhound såg trevlig ut...kanske något för mej??
Hoppas på en vacker dag, ska till en kollega som är långtidssjukskriven, tänkte oss en rejäl promenad frampå dagen. Häng för sjutton inte ut någon tvätt vännen!!
Kram kram

Anonym sa...

Mors,,Ja Ja du ligger ju i svarsmappen redan,,akllas tillfälligt hjärnsläpp,på mig detta..Haé Kram.

Diana sa...

En del personer ska verkligen inte ha hundar. Det säger sig själv väl att man måste ha koll på dem!

RackarTuss sa...

Hej, det var ett tag sedan jag tassade in hit - men nu har jag läst ikapp litegranna :)