Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

torsdag 27 december 2012

ATT INTE SÄLJA RAKETER OCH SMÄLLARE!

Heder åt Ica Maxi här i Örebro som inte säljer dessa saker. " Vi tänker på alla djur och människor som lider" stod det i tidningen såg jag,och det sitter även en skylt vid ingången som påtalar detta.
Bra att det mer och mer blir så att det minskar med försäljningen. Jag har inget emot fina fyrverkerier som skjuts upp på bestämd tid och plats. Det är vackert även om man kan tycka att det är pengar som försvinner upp i rök...
Men alla smällare som skjuts  överallt i flera dagar, fruktansvärt lidande för skotträdda hundar och även andra djur. Jag har haft en hund som led alla helvetes kval när det satte igång att smälla. Vi gjorde allt vi kunde för att göra det lindrigare för honom. Tack och lov är inte Peppe rädd för det som smäller och låter.Jag hoppas också att det kommer gå bra för lille Bamse...
Idag har vi haft ganska soligt och fint, men fy så halkigt.  Det som töade i natt frös på sen under morgonen. Så det blev broddar på idag. Men snö finns det kvar så det räcker..*
Haa de....♥

17 kommentarer :

Yvonne sa...

Såg på Tv att har man en äldre hund som inte är rädd så påverkar det den andre.Håller tummarna att det ska gå bra för Bamse... nattakramen och Pööösssen!

Maria sa...

Va glad lilla Ida ser ut när hon får paket av tomten. Kajsa är livrädd för smällare å raketer så hon lider dagar som de brukar smälla, hoppas dom skjuter få här uppe på fjällkanten.
Önskar dig en fin dag/kramen

Veiken sa...

Vi blir mer och mer upplysta om hur djuren lider och har det svårt under "fyrverkeri och smällartid", men förra året slogs alla rekord. Jag har aldrig sett och hört så mycket fyrverkerier och smällare som då. Ha det gott! Kram

Fenixmonas sa...

Här var helt fruktansvärt i fjol! Stadens fyrverkeri var mycket fint men före 12-slaget började det smälla i vårt område och det var helt fruktansvärt...Höll på tills klockan var över tre på morgonen! Kanske det utlovade regnet kan dämpa dessa människor för att prata med dem är lönlöst! Hoppas Bamse tar efter "Storebror" och inte heller blir rädd...Kramiz

Hörni sa...

Ja, kan de inte bara förbjudas.. det är så synd om alla rädda djur. Och människor. jag gillar inte heller smällare. Som tur är smälls det inte så mycket här, det är mest fyrverkerier vid tolvslaget.

Siita sa...

God morgon. Skulle aldrig för mitt liv slänga bort pengar på sånt. Har aldrig köpt en smällare. När jag var 5 år gick en raket fel på påskafton o brände sonder mors strumpor o ben. Kram

Nett sa...

BRA.. där är det några som har tänkt till i allafall, gör en det kan flera hänga på och förhoppningsvis så minskas det med åren. Kram

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon !!Du sov länge i soffan igårkväll! Ha en bra dag! Morgonkram!

Camilla sa...

I går fick vi se solen som vi inte fått sett på lääänge. Och jag tror banne mig att vi får se den idag också :)
Jag är rädd för smällare så för mig kan man gärna få sluta sälja sånt :)
Kram!

Majken sa...

MYCKET BRA av Ica Maxi tycker jag :-)
Zingo firade första nyår utan ngr problem. Det smällde lite hela dagen. Så var han ute på altanen på förkvällenm & en lila raket smällde av ovanför honom. Han blev så fasligt rädd för han trodde det förll över honom, det såg ut som ljusskenet föll över honom. Nu får han panik vid bara ljudet... eller åska.. eller en smälld ballong, eller när någon piskar mattor.. Han tror att hans sista stund är kommen.. Vi ger ZYLKENE, rogivande. Kommer från råmjölken på kor. Det hjälper lite. Han vågar iaf gå ut dagen efter.... PÅ det sättet ser jag inte fram till nyår, men han får väl ligga inne i badrummet & flämta, skaka & slicka sig om munnen....

Ha en fin dag!
Kram

Afrodite sa...

Visst är det vackert, men det är ändå ganska meningslöst. Som du säger - pengar som bara går upp i rök. Och så alla rädda stackare. Ja, det vore bra om det förbjöds helt faktiskt.
Kram från mig!

Diana sa...

Jag kan också tycka att det är fint med fyrverkerier, men det ska vara runt tolvslaget! Här har det smällts sen innan jul. Galet!

Rigmor sa...

Säger som du...heder åt Maxi!! Det räcker med det som skjuts på förut bestämda platser, då kan man välja om man vill vara där eller inte. Det är synd om djuren, har själv haft en hund som blev helt hysterisk, och ändå hade vi gjort allt för att han inte skulle blir rädd för skott och smällare när han var liten, men inte hjälpte det...ett år fick vi ge honom lugnande, men det var otäckt att se honom då, helt drogad kändes det som.
Vilken vacker dag det verkar bli!! Synd att man snart ska jobba...men lycka för alla som är lediga!!
Ha en bra dag vännen, njut av solen för mej med!!
Kram kram

Åse sa...

Visst är det vackert men så mycket pengar rakt ut i luften som kunde användas till bättre saker, tack och lov är inte mina hundar skotträdda men det är förfärligt för de som är, både för djuret och ägaren som ska se sin vän lida alla helvetes kval .hurra för ICA maxi. Kram

Anonym sa...

Tackar,det är en bild hårt beskuren över centrala Skutskär..
Ja hoppas att det inte blir så mycket smällande inne i bostadsområderna,,Hoppas Bamse behåller lugnet denna hans första nyår..Haé Kramen

Krönikören sa...

Bra gjort! Raketerna är dessutom en stor miljöbov. Och sådana har vi så det räcker.

När jag hade häst hade några en nyårsafton roat sig med att skjuta raketerna på stalltaket. Vi möttes av ett antal nervvrak på morgonen. Idioter.

God fortsättning!

Yvonne ♥ sa...

VHS banden förlorar i färg efter ett antal år... ha en bra kväll! kram!