Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

måndag 10 december 2012

PEPPARKAKSGUBBAR SKA FÅ FINNAS!

Varför ska inte pepparkaksgubbar få vara med i ett luciatåg?  Jo för att det kan vara stötande och rasistiskt. En skola här i länet som inte skulle ha nån pepparkaksgubbe med i sitt luciatåg fick allt ändra sig. Protesterna lät inte vänta på sig.Vad är det för dumheter, varför ska vi ändra på allting, och inte ska några skolavslutningar få vara i kyrkan för att en del inte har den tron.Men vi i Sverige ska dutta och hålla på och ta bort det som kanske känns viktigt för oss och barnen är vana med.
En pepparkaksgubbe är en pepparkaka,och då kan väl inte en sotare heller vara med i ett luciatåg..**
Jag sitter här och hetsar upp mig, man vet inte om man ska skratta eller gråta åt eländet.
Men på den här skolan så får i alla fall pepparkaksgubben vara med,dom vek ner sig efter alla föräldrars protester. Bra**
Idag var jag faktiskt en tur ut till Mariebergs köpcentrum på förmiddagen. Det märks att julhandeln är i full gång.Mycket mer bilar än en vanlig förmiddag på parkeringen.  Men det var ingen trängsel direkt i butikerna ändå. Det blev en del köpt i alla fall,bara lite kvar nu.

    Bilden är lånad på nätet**
Dags att börja med kvällsmaten, det blir fiskgryta.  Undrar vad dom får för gott på Nobelfesten...?
Ha en fin kväll..♥


21 kommentarer :

Hörni sa...

Ja såklart papparkaksgubbarna ska vara med. Nu säger de ju på skolan att det hela var ett missförstånd, men om det inte var så är det ju jättekonstigt. Finns inte en mörkhyad som tar illa upp av några pepparkaksgubbar, det är jag helt säker på.

Siita sa...

Hejsan jag är trött o vill sova, men det är för tidigt. Har varit till COOP o klipt mej idag. Kram

Aurora sa...

Vi slår knut på oss själva för att inte stöta oss med andra. Varför inte acceptera att vi är olika och inte tiga om olikheterna.

Rantamor sa...

Så löjligt att allt ska synas och ändras av oss äldre, barnen har ju inga baktankar med en pepparkaksgubbe, det är ju jul och dessutom gott.

Jaja vad ska man säga...

Tjingelingen.

ansepanse sa...

nu har det gått alldeles för långt, jag menar, en pepparkaksgubbe är ju en pepparkaka och ingenting annat och det där med kyrkan, det har ju alltid varit så här i Sverige och då ska det väl få fortsätta vara så
kramar

Yvonne sa...

Jag var bjuden på nobelfesten,men kände ingen lust att gå :-)Jag vet att det kan komma mer snö,men den kan ni få.Kram!

Rigmor sa...

Ja...inte åt dom korv i alla fall på nobelfesten...som jag gjorde!! Orkade inte fixa nån "riktig" mat ikväll, så det blev den enkla vägen...
Ja du...ska man skratta eller gråta åt detta med pepparkaksgubbarna...och nu funderar jag...på köksbordet har jag ett litet luciatåg (ja, jag hittade dom till slut...)och sist kommer det tre små pepparkaksgubbar...men nu är jag lite orolig, tänk om nån som kommer hit och ska fika tar illa upp...??!! herre gud, när vart bakverk rasistiska?? Nu får dom ge sej...
Skulle nog behöva göra en tur till Marieberg också, har fått för mej att jag ska chocka mina närmaste på julfirandet med att ha KLÄNNING!! Men jag äger ingen...
Ha det så gott vännen!!
Kram kram

Sussi sa...

Ja, vad är det för fjanterier. Det är en kaka!! Tråkigt när alla våra seder och traditioner går åt fanders..

Kramisar

Yvonne :-) sa...

Nu har jag särken på mej och ska borsta tänderna,sen blir det bingen. Nattikram och Pööösss!

Maria sa...

Håller med att dom skall få vara kvar, pepparkaks gubbarna. Jag tycker de e konstigt att något sådant kan vara stötande.
Vilka fina bilder från Rynningeviken Ha en bra dag/kramizar

Fenixmonas sa...

Såna dumheter ska vi inte acceptera! Klart vi ska hålla på våra traditioner! Kramiz

Browneyedgirl sa...

Klart att pepparkakorna ska få vara med, dumheter =) Här fortsätter vi med traditionerna tycker jag. Kram vännen och hoppas du har det fint <3

Majken sa...

Helt SJUKT att man inte skulle få varavpepparkaka för att det kunde anses som "stötande" . Mot vem? En pepparkaka är ju inte det samma som mörklfärgad Läste om detta på fb och blev vansinnig....

Tur att skolan fick kalla fötter... Hoppas ALLA vill vara pepparkaksgubbar nu ;-)

Ha en fin tisdag!
Kram

Camilla sa...

Likaså att barnen inte få ha skolavslutningarna i kyrkan.
Jag blir så ledsen. Varför kan inte VI få ha kvar VÅRA traditioner?
Jag tycker att man måste kunna anpassa sig dit man kommer.
Oj,vad arg jag låter. Men det är så jag tycker :)
Kram!

Carina Sjölund sa...

Varför ska man alltid ändra på traditionerna??? som jag alltid sagt, det var bättre förr :)
Och helt klart ska pepparkaksgubbarna vara med :)
Kramen rara du♥

Yvonne sa...

Godmorgon! Nu vet jag varför jag vaknade mitt i natten.Du låg och trängdes med mej! Ha nu en bra dag! Morgonkram!

Anonym sa...

HHej du,,Ja du,varifrån kommer alla tokiga idéer,,låt oss ha våra traditioner i fred,,det finns så mycket annat att engagera sig i,,den skolan i Laxå får väl utnämnas till veckans "Pajashus"...
Är nu i Vreta ett par dagar,ska hämta barnen senare i dag,,sen ska vi Snooza..Haé Kram.

Anonym sa...

Ja du Mitha,,nog kan man förundras över varför så många tokskallar och dårfinkar finns i vårt land..Haé Kram.

Yvonne sa...

Från början var det bubbelvatten.etiketten är bara reklam.Jag stod mej på mackan hela dan! Visst hade vi det trångt och mysigt,men du drog täcket av mej hela tiden,ta eget täcke med dej nästa gång. kram!

syren sa...

Pepparkakor är ju både goda och söta! Ingen nobelfestdenna gång.Lite julklappar ska inhandlas här. får se vilken dag det blir.Kram

Veiken sa...

Vi är inte riktigt kloka i det här landet. Invandrarna har aldrig bett om att vi ska ändra oss. Die Dumme Schweden......
Invandrarna tycker tvärt om att det är exotiskt och trevligt! ... KRam