Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

onsdag 6 juni 2012

HEJA SVERIGE!

Eller vad säger man en sån här dag mitt i veckan när vi ska fira våran Nationaldag?  Det känns som en söndag helt plötsligt så nog blir det lite vilset på dagarna nu. Vi var till Maxi förut efter förmiddags turen runt Rynningeviken. Bra väder var det då,nu börjar molnen bulla upp sig som vanligt. Jo Maxi var det,och mycket folk som trängdes och handlade. Annars när jag går där en onsdag är det väldigt lugnt och skönt.
Nu kostar färskpotatisen 12,95/kg och den vi åt i går var riktigt god.
Satt nyss och kollade lite på Tradera och blev nostalgisk såklart.
Är det nån som minns dom fina senapsglasen som man diskade och sparde. I sommarstugan uppe i Norrland har vi några stycken. Det är väl nästan kult att ha såna nu..
    bilden är lånad på nätet
En annan sak som är nostalgi är dom gamla kryddlådorna av glas som fanns förr. Senare så tillverkades dom i plast.
                      bilden från nätet

En annan sak som jag såg på Tradera är Fugaskålarna. Väldigt populära när dom kom,och jag har tre stycken kvar som är röda. Men dom finns ju i andra färger också...
Den här bilden är från nätet och dom är rökfärgade, sen finns det gröna och blåa också.
Man kanske skulle buda hem några,
Ja herregud, man skulle kunna sitta länge och titta på allting. En hel del har man haft själv och slängt iväg. Så blir det ju ofta när det ska rensas. Man kan inte spara på allt...
Nehej, dags att lätta på rumpan och gå ut i solen.
Haa de...♥


11 kommentarer :

Paula´z sa...

Hoppas att Sverige har en bra självständighetsdag!
Här skiner solen idag, men inte mår jag bättre för det;(

Kram på dej

Yvonne sa...

nu fick du till det*L*..Ibland lyckas du knuffa fram solen.Det var ett rejält ben Peppe har fått!Kram!

Majken sa...

Vilket STORT ben han har PEPPE.. jösses.. det måste ta tid att tugga i sig :-)

Vi firar inte heller nationaldagen ngt nämnvärt, men vi njuter av en fin dag utan regn :-)

Ha en fin kväll!
Kram

Stattinskan sa...

Jag kommer ihåg att vi hade ett sånt där skåp med glasförvaring.
Men vad är det för ben sötnosen tuggar på? Tröttnat på att springa till butiken och handla gosaker till Peppe? ;-))

Siita sa...

Oj vilket tuggben han fått. Nu får du väl inte med han ut. Solen skiner så fint nu. Men när vi åkte till Nora så regna det, när vi kom dit sken sola. På väg hem så regna det igen. Jäkla väder. Ha det gott. Kram

Diana sa...

Oj, det var inget litet ben han fått! Haha! Någon firar stort idag ser jag. :)

Ama de casa sa...

Åh! Jag minns både senapsglasen och kryddlådorna. Även den där krukan som stod ovanpå kryddorna - allt sånt fanns hemma hos mamma :-)

Jag tycker du är lite snål så här på nationaldagen och allt. Vilket litet ben han fick, Peppe ;-)

Sanna sa...

Jag hade blåa sådana glas på bilden högst upp och till höger. De drack barnen saft ur på landet och kastade allt när vi lämnade lämnade landet för gott.

Vilket jätteben Peppe fått och lite skillnad mot Chabos små ben som han får. *ler*

Hoppas du haft en härlig ledig dag och mycket sol på dig också.
Massa kramar!

Anonym sa...

Hej Mita!

Härligt med nostalgi. Har du/ni varit vid Nostalgibyn utanför Frövi?
Den kan jag rekommendera.

Kram från Anonym
mellan Frövi o Örebro

Carina Sjölund sa...

Vilket JÄTTE BEN Peppe har. Izor skulle bli jätte avis om han såg detta :)

Man kan nästan tro att det är folkets sista måltid när man ser hur dom handlar :)
Kramen vännen♥

Mita sa...

Till anonym mellan Frövi o Örebro:
Nej vi har inte varit till nostalgibyn. Men jag vet att Sita har pratat om den och även varit där och visat bilder där ifrån.
Kanske läge att ta en tur dit och kika..
Kramen♥