Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

torsdag 23 februari 2012

ATT ÄLSKA EN TRASMATTA

Från slit och slängmatta i sommarstugan till trendig  inredningsdetalj. Trasmattan har verkligen fått en skjuts uppåt,nu syns den inte bara på golven. Modeskaparna syr även upp kläder av dom.
Men det vanligaste är väl ändå att älska trasmattan för vad den är. En kär påminnelse från barndomen, och en vacker prydnad på golvet. Jag kommer ihåg att jag hjälpte mamma att klippa mattrasor av gamla kläder. Som sen rullades ihop och man la dom färgvis i stora korgar. Sen fanns det vävstugor där dom träffades och satt och vävde, och det gick undan. Jag älskade att sitta och pyssla  och lyssna på dunket från vävstolarna. Sen fick jag en egen liten vävstol som jag vävde små mattor till dockskåpet på,och även grytlappar,jätteroligt var det.
Mycket minnen som är invävda i trasmattorna, tyger från gamla sommarklänningar,skjortor,byxor,gamla gardiner,ja allt som gick att använda,inget slängdes iväg.

                                      Bilden hämtad från nätet...

Idag har det ju varit ett härligt väder. Man vill bara vara ute i solen och njuta.All ishalka är borta och det är ju skönt.Till och med allt vatten på gräsmattan har sjunkit undan, ja nästan i alla fall.
Nog finns det lite vatten kvar,och det tjoffar när man går. Men det bekymrar inte Peppe där han går och puttar sin aktiverings boll.Huvudsaken det kommer ut godis..*L*...

Här uppe i hörnet var det lite torrare, och han har bytt till aktivering kuben, den hade han inne förut. Men jädrans vilket oväsen det var när den for runt. Bättre att ha den ute istället...
Nu väntar jag på att thriller serien- The River ska börja, den är så bra,
Ha det gott....♥

           

15 kommentarer :

Yvonne sa...

Trasmattorna hade många minnen i sig..Nu ska jag natta mej Nattakram och Pööss!

Siita sa...

God morgon. +1.5 grader här uppe idag. Trasmattor var ett minne. Min morbror Erik klippte så mycket mattrasor att hans nacke stelnade framlutad. Kram

Fenixmonas sa...

Härligt med trasmattor, så genuint hemtrevligt! Jag vävde när jag var yngre och hade farmors vävstol...men då hon gick bort så såldes den och jag skaffade aldrig någon annan. kramiz

Mickan (Gravid v. 35) sa...

Visst hade vi underbart väder igår! :) Hoppas att det blir lika fint idag och i helgen.
De är riktigt bra de där aktiveringsbollarna! Bra träning OCH belöning för våra fyrbenta vänner. :)

Tack så mycket. Ja, det är kul ibland, när man får lust till det.
Kramar

Yvonne sa...

Godmorgon! Jag har sovit gott.Hur har du sovit? Morgonkram!

Anonym sa...

Morsning,,Finväder,kanske även i dag,
Innan du fundrar på var jag är,så får du ta en vända med Peppe..Ha en bra dag.Kramen.

biggan sa...

ja jag gillar trasmattor, helt underbart. ni har fått snöfritt med, sååå skönt det är, går mot våren jippi kram biggan

Camilla sa...

Men...ni har ju ingen snö kvar!
Orättvist! ;)
Trasmattor...då tänker jag på min farmor. Hon vävde mycket.
Kram!

Aurora sa...

I mina trasmattor ser jag spår av mina gamla kläder. Faster Inga vävde dem åt mig. Kram

Rigmor sa...

God morgon vännen!! Nu sitter jag här och väntar på att dagens väder ska bli minst lika vackert som igår...jag jobbar kväll så jag tänkte hinna med en runda ute om det skiner upp. Dess för innan tänkte jag vårdcentralen skulle hinna ringa...värken i kroppen (artros)blir bara värre och värre så nu måste det till riktig dunder medicin.
Trasmattor älskar jag!! Det är verkligen som att väva in minnena...jag har ärvt en del av mamma men de börjar bli utslitna tyvärr, skulle inte ha använt dom...
Ha nu en bra dag, ser att Peppemannen njuter av våren han också, fina bilder på en fin kille!!
Kram kram

Marre&Rasmus sa...

Här gillas också trasmattor och har flera stycken. Hade jag en vänstol, så skulle jag ha massor, för så mysiga är dom. Lätta att tvätta och damsuga av.

Jisses så mysigt ni bor och vilken fin trädgård för Peppe att leka på. Här har vi visserligen en fin gård, men fick man välja, så skulle en egen inte vara helt fel, ja ja, en dag kanske min stuga dröm går i uppfyllelse, he.

Igår var det snurrigt här då man trodde att det redan var fredag, vet nu varför… Trevlig helg. Kramiz

Louisette sa...

Greeting from Belgium, have a nice day

Lisbeth sa...

jag älskar trasmattor och har lagt en på golvet i vardagsrummet. Den passar jättebra in bland den moderna inredningen. Lustigt att man har så mycket fördomar om dessa mattor. De skulle vara i farstun eller köket. Nu har dom klivit in i fin rummen
Ha en fin fredagskväll

fina frun sa...

Underbara mattor!

Ama de casa sa...

Min svärmor vävde massor av jättefina trasmattor som vi hade i huset. :-)