Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

tisdag 9 december 2014

"ÅRETS JULKLAPP" ÄR INGENTING

Ibland känns det som att världen är på väg att bli lite bättre trots ständiga larmrapporter om motsatsen.
I dagens tidning kan vi läsa att givandet ökar, att vi faktiskt hellre skänker en peng till välgörenhet än att själva konsumera ännu fler prylar.
Så här i juletid finns det gott om förslag till alternativa klappar på organisationernas hemsidor.
Vi kan plantera träd,skänka pengar till cancerfonden,alzheimers forskningen, Röda korset eller Läkare utan gränser. Listan kan göras lång.
Sista tiden har man kunnat se på reklamen på tv eller Rädda barnens hemsida att " Årets julklapp" är "Ingenting".
Vad innebär det då?
Jo att man till den som redan har allt kan köpa ett gåvobevis på 400kr. Pengarna räcker till att ett nyfött barn i tex Indien får livsviktig hälso- pch sjukvård under sitt första levnadsår.
Plötsligt kanske inte den där stekpannan som man tänker ge bort inte känns lika viktig längre.,

I klädesaffären kan man ofta "runda upp" med en tia, och pengarna går till behövande.
Och nog säger man ja. För har man handlat det där som man kanske inte behöver egentligen, så har man säkert råd med en tia till.....


9 kommentarer :

Anonym sa...

Hej du,,det tycker jag är en bra idé att ge ingenting i julklapp..
Jo visst är det i dag som fisken ska lutas,,men jag är som du,ingen lutfisk i min mun..Haé Kram.

Hörni sa...

Äntligen kanske jag får vad jag vill i julklapp- ingenting. Och då menar jag absolut ingenting också.
För jag tycker alla som vill skänka pengar till välgörenhet kan göra det ändå utan att ge bort det i julklapp. :)

Anonym sa...

många som behöver hjälp i dagens samhälle

moi sa...

Jag är ganska noggrann med vilka organisationer jag väljer att ge bidrag till.
Kollar först upp hur mycket som verkligen kommer fram, hur mycket som går åt till administration, löner etc.
Men bidrar - det gör jag!
Kram

Majken sa...

Jättebra att det lyfts fram så mycket iår att man kan skänka till de som behöver det mer än vi...

Ha en fin kväll!
Kram ❤️

yvonne sa...

Det finns så många som man kan ge till så att man blir snurrig! Nu är det dags för mej att snurra mej ner i bingen.. Nattikram och Pöösssssssssss

Fenixmonas sa...

Väldigt bra julklappsidé! Kramiz

yvonne sa...

Godmorgon vännen! Oj vad jag har hostat inatt! Får ta mej en tupplur i em Morgonkram!

Nett sa...

Runda upp har man varit med om, inne på cubus rundade jag upp, men det var endast en krona. Här faller första snön idag. Kram