Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

tisdag 6 november 2012

KÖRKORT PÅ MOTORSÅG

Krav på att ha körkort för motorsåg ska tydligen börja gälla från 2015, och då för dom som är anställda inom skogsbruket,annars får arbetsgivaren böta 10 000 kr.Visst det är bra eftersom det händer ganska mycket olyckor. Men fritidsbrukarna borde väl också få gå en kurs i att lära sig hantera en motorsåg och trädfällning på rätt sätt. Risken för olyckor skulle minska även där.

                   
Idag har vi haft skapligt väder med sol i alla fall halva dan, frosthalka på morgonen. Till och med när man gick var det halkigt,ingen höjdare precis.
Jag känner mig trött i dag eftersom Bamse var dålig i magen i natt. Ja det började i går kväll redan, så det blev en del springande ut. Han har varit dålig i magen ett par gånger tidigare också men nu var det mera.
Han äter ju bara sin mat och nåt enstaka litet tuggben. Jag ringde och pratade med vet,kliniken och dom föreslog att jag skulle prova med probiotika,tex, Pro-Kolin,
Jag har haft det till Peppe nån gång tidigare och det funkade bra,  sen får lille Bamse gå på lite dietmat ett tag som är snällt mot magen. Stackarn,han som har sån aptit. Han ser förebrående på mig när det inte är det vanliga som ligger i skålen.
Apropå mat så är det dags att börja med kvällsmaten och det blir fiskgryta.
Enkel fiskgryta Receptbild - Allt om Mat
Bild lånad på nätet, men den påminner rätt mycket om den jag ska ha.
Ikväll ser jag dokumentären om Göta kanal kl,20,00 på trean, härliga sommriga bilder..*

                           
  Bild lånad**

21 kommentarer :

Yvonne :-) sa...

Stackars Bamse ,han har säkert fått något olämpligt i sig!Idag har vi haft sol! Jag ska se Mannen som talar med hundar i TV.Ha en bra kväll! Kram!

Veiken sa...

Oj, oj vilken läcker fiskgryta. Det är så himla gott i novembermörkret. Det är ingen höjdare när någon är dålig i magen....allra minst ett djur.
Klart att alla ska ha en licens för motorsågar. Det är inga leksaker och ska behandlas efter det! Kramar

ansepanse sa...

det låter bra tycker jag, det händer ju så otäcka olyckor just med motorsågar och trädfällning, stackars lille Bamse, hoppas att det hjälper
fiskgryta låter supergott
Sv: finska är ett svårt språk även för mig som har finska som modersmål, grammatiken är så annorlunda andra europeiska språk och därför väldigt svår
kramar

Majken sa...

Stackars lilla Bamse... Vi brukar oxå använda Prokolin+ & det funkar bra på Zingo. Hoppas det hjälpt bamse :-)

Detta med motorsåg körkort.. Ja det borde vara ännu viktigare att hobbysågarna hade det.. Det är väl när man ovant jobbar på egen hand som flest olyckor händer...

Ha en fin kväll!
& smaklig spis.. Den grytan så riktigt god ut :-)
Kram

Diana sa...

Stackars lilla vovve, hoppas det hjälper!
Smart med körkort på ,motorsåg det kan vara rätt farligt liksom...

Carina Sjölund sa...

Stackars liten. Skickar en puss på nosen till honom♥

Ha en fin kväll!
Kramen♥

Hörni sa...

Stackars Bamse, och stackars dig som inte fått sova. Hoppas det går över i magen.
Kram

Maria sa...

Vilken vacker bild, har inte sett det programmet men kanske jag borde ha gjort det.
Bamse kanske har varit ute å fått i sig något konstigt, inte lätt när de blir rekordfart ut, hoppas han har rättat sig till i magen.
Önskar dig en finfin dag/kramen

Yvonne ♥ sa...

Viktigt att skogshuggare får kurs i att hantera motersåg ,ja även andra som ska såga! Nu ska jag gå knyta mej.Sov så gott vännen. Pöössen och nattakramen!

Fenixmonas sa...

Stackars lille Bamse klart han inte förstår vaför matte är så taskig...Fruktansvärt halt här igår, så jag kom inte till jobbet förrän halv nio...Kramiz

Siita sa...

God morgon. Stackarn så liten o ont i maggen. Tänkt när jag läste din överskrift att det är många som behöver det. Sen behövs oxå en kurs på hur dom gör rent den med. Kram

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon! Sån tur att musen väckte dej!Hoppas att Bamses mage är bättre idag! ha en bra dag! Morgonkram!

Anonym sa...

Mors,,Ja grattis Obama,,nu får du jobba vidare 4 år till..
Hoppas Bamse mår bättre nu...Den grytan ser smarrig ut..Här blir det en solig dag,tror jag..Haé Kram.

"Gasfoot" sa...

Hyvää huomenta Mita!

Aja baja detta med lilla Bamses dålig mage. Men även vi människor blir dåliga i våra magar utan att ätit något särskilt. Hoppas Bamse snart blir bra och slipper sin dietmat.
Vilken härlig fiskgryta! Den smakar säkerligen lika gott som den ser ut.
Det händer olyckor med många maskiner och visst är det är det bra med ett behörighetsintyg. Men skall man ha det endast på motorsågar?
Ha en fortsatt bra vecka!

Smack från gränsen till Finska Lappland.

Anonym sa...

Åh vad tråkigt för Bamse att vara dålig i sin mage. Ja Motorsåg och vanlig såg kan skada mycket om man inte ser opp. Ha det bra !

Camilla sa...

Stackars liten!
Körkort på motorsåg...kanske inte är så dumt. Farliga saker,det där.
Blev det nåt över av fiskgrytan? ;)
Kram!

Nett sa...

Jättebra med körkort på motorsåg, för det är ett farligt verktyg. Hoppas att Bamse snart blir bra i magen. Kram

Herr Nilssons Fru sa...

Humm...trodde jag varit här o kladdat, men de hade jag ju inte:)

Stackas liten, inte kul att vara lös i magen, tur de finns lite hjälp att tillgå.

Körkort på motorsåg - de har de väl krävt ett tag, varjefall här:) jag har inget, jag får inte äns låna motorsågen av min älskling, han säger jag säkert skulle köra av mig både ben o armar ???? humm

Kramiz på sig,

Sanna sa...

Chabo står också på Canikur Pro sedan en tid tillbaka men han får ju detta av andra skäl och får biverkning av sina mediciner. Tycker personligen att Diarsanyl (den nya) är ett strå bättre.

Göta Kanal missade jag igår...men överlevde tydligen..haha

Kramisar/S

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Det där kan ställa till det lite för mig :P

Jag är visserligen alltid försiktig, men just röjningsarbete och liknande kommer alltid att vara förenat med fara.

Jag kommer dock inte att sluta hjälpa till att röja vägar när stormar dragit förbi.

Det känns viktigare att göra det och försöka hålla vägarna fria för räddningstjänsten, än att en ambulans ska behöva vända och ta en annan väg pga ett träd.

Anonym sa...

vi åt fiskgryta här med :)