Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

fredag 25 maj 2012

DET SVARTA SMÖRJMEDLET

Läste i tidningen om det svarta smörjmedlet,ja kaffet alltså.
Det trendiga kommer att blekna och tappa i kraft så småningom. Vi svenskar vill ha det svart och enkelt.
En del är redan där,medan andra väljer diverse moderna påhitt med hippa italienska namn.
I längden kommer nog ändå den bryggande majoriteten se en slät kopp som förstahandsval.
Det odlad inget kaffe i Sverige,men trots det har det blivit "vårat" kaffe. Den energidryck som håller hjulen rullande i det här landet. En arbetsplats utan kaffe är ungefär lika väl fungerande som en öken utan sand.Nånting skulle helt klart saknas...
Det är samtidigt en dryck som fungerar som ett socialt kitt. Att ta en fika är något som håller ihop och skapar många relationer.
Man träffas runt kaffekoppen och pratar, och löser många problem kanske...

Jag tror ändå att det är det vanliga kaffet som håller Sverige i gång,såväl vardag som helg. En svart dryck som skakar liv i oss på morgonen och sen håller oss i gång genom dagen.
Jag började dricka kaffe som åtta-åring tillsammans med min morfar upp i Norrland tidiga sommar morgnar innan vi gick ut till kossorna som skulle mjölkas. En veteskiva tillsammans med kokkaffe som dracks på fat sen med en sockerbit.
Jag älskar kaffe♥

File:A small cup of coffee.JPG

15 kommentarer :

Yvonne sa...

Det var bra skrivet om det svarta smörjmedlet.....Kjell hängde bra med och kunde svara för sig också.Ibland så överraskar han.Ha en bra dag i sommarvärmen.. Kram!

Paulahelenas sa...

Det är panik hos oss om vi inte har nåt kaffe!
Så är det:)

Ha en härlig dag!


Kram

Karpstryparn sa...

Jag gillar kaffe, men det gör inte min mage, hehe.

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Det brukar sällan uppskattas på jobbet när jag sätter på kaffet då jag har en tendens att ha i lite för mycket - men jag vill ha mitt kaffe starkt och svart som natten.

Ingen annan behöver dricka mitt kaffe! :P

Ha en trevlig helg!

Anonym sa...

Stämmer precis,,kaffet skall vara lagom starkt,men svart,utan socker,grädde eller mjölk..första muggen tömmer jag direkt på morgonen,sen ser man dagen an med tillförsikt..
Ja så sant inför kvintimmer så fjädrar vi oss så gott vi kan.Haé Kram.

Rigmor sa...

Älskar också kaffet...det vanliga...och sen lite fest med latte nån gång då och då! På morgonen, en stor rejäl mugg med kaffe i den urdruckna tekoppen...säg den som inte vaknar då! Efter jobbet, en rejäl kopp och en stunds vila innan resten av dagens bestyr tar över. Där emellan en massa småskvättar kaffe på jobbet, allt för att lugna ner nerver och hålla kroppen vid liv...!!
Ha det så gött i värmen vännen!!

Sanna sa...

Jag kallar det för GULD-drycken! :)

Trevlig helg Mita och kram på dig!

Ama de casa sa...

Jag vill ha mitt kaffe starkt och svart :-)
(Så du vet när jag kommer över på en fika ;-) )

Nett sa...

Jaaaa.. och en annan vill bara ha en vanlig kopp kaffe, ja gärna med lite mjölk då är jag nöjd, jag behöver inte ens ha något annat till kaffet. kaka är gott men det funkar utan med. Kram

ansepanse sa...

jag tycker också om kaffe :) och det ska drickas svart :)
Sv: bärnstenshalsbanden fungerar men inte helt och därför testar jag den här produkten nu
kramar

Veiken sa...

Jag tillhör också kaffegänget, men har trappat ner. Magen säger nej efter två muggar om dagen så sista kaffet intas efter lunch i det här huset! Kramar ha en underbar sommarfredag!

Siita sa...

Hejsan. Har inte haft tid att skriva till dej förrens nu. Thea pockade på all uppmärksamhet. Men nu har hon somnat i väntan på mamma. Mamma jobbar till 21 så tar det en halv timme hit. Kaffet är den livgivande drycken. Smakar bättre här än i Norge. Kram

Sussi sa...

Jag har aldrig lärt mig dricka kaffe. Min mamma brukar säga att jag är galen som inte gillar kaffe ;)
Jag tar mig hellre en kopp te istället..

Jodå, jag träffar många av dom jobbarkompisarna på fritiden då det är några av mina närmaste vänner. Ena tjejen som jag jobbade ihop med där gick jag i skolan tillsammans med och vi har varit "bästisar" ändå sen dess..

Kramisar

Carina Sjölund sa...

Vad vore livet utan kaffe :)
Måste vara mjölk i, om det inte finns vill jag ha en sockerbit :)

Hur tror du det går i kvällens danstävling? Anton är min favorit :)
Ha en fin kväll goa vännen♥
Kramen♥

Majken sa...

Jag dricker bara kafe om jag verfkligen måste... urk..

Kolsyrat vatten är jag däremot beroende av :-)

ha en godnatt!
Kram