Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

fredag 9 mars 2012

MINNS NI SLÖJDPÅSEN?

Ja det gör ni säkert,och den finns kanske kvar än i dag. Det var i alla fall det första man fick sy när man började i syslöjden. Raka stycken och hur enkelt som helst kan  tyckas,men inte då när man också skulle lära sig hur en symaskin funkade. Men det blev ju riktigt bra,och sen blev det några stycken under åren. Slöjdpåse och gympapåse. Grytlappar och andra lite enklare saker.

När man blev varm i kläderna så övergick man så småningom till kläder och det är sant. Men det var enkla modeller och inget avancerat. Klänningar som var raka fodral i princip och utsvängda byxor som var poppis då i slutet av 60-talet, blommiga och andra starka färger. En del kommer tillbaks nu. Lite nostalgi så här på fredags kvällen..
Snön har smält bort under dagen och efterlämnat  vatten och smutsigt grus istället. Tasstorkning och golvtorkning som gäller,men det tillhör också våren..*L*..
Ha en fin kväll♥
(bilderna hämtade på nätet)





19 kommentarer :

ansepanse sa...

nog minns jag slöjdpåsarna :)
här är det inte bara tasstork som gäller, dusch av hela underredet som jag kallar det för :)
kramar och en fin fredagskväll till dig

Roggan sa...

När jag hade sy och slöjd så fick jag femmor i båda ämnen. Men det har jag ingen nytta av nu. Men visst kommer jag ihåg slöjdpåsen. Kram

Siita sa...

Visst kommer jag i håg gjympa påsen. Grön o vit rutig. Slöjd påsen var blå vit. Kram

Mia systeryster sa...

Slöjdpåsen kommer jag mycket väl i håg.
Klänningen i mitten ser ju riktigt modern ut=D
Kram

Sussi sa...

Dom där klänningarna är poppis igen nu. Den i mitten skulle jag kunna tänka mig att ha på mig :)
Härligt med lite nostalgi..

kramisar

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Gympapåsarna minns jag väldigt väl! :P

Yvonne sa...

Jag har sytt mycket.Jag är ingen stick/virk person.Kommer ihåg hur jobbigt det var när jag första gången skulle sy byxor till pågarna med gylf.Men jag lyckades!! Natti nu och stor kram och Pööss!

Annette sa...

Min slöjdpåse minns jag,jag har sparat den .Plus en massa som jag sydde också.Sedan fick vi väva en väska den går i brunt och orange,den har jag också kvar.Ni har ju ingen snö kvar vi var i Örebro idag,och handlade lite grann.Tydligen så fick vi all snö.Men vi har plusgrader så den är nog borta snart.Håller med dig mucket golvtokning blir det.Kram vännen

Anonym sa...

Mors,,Jo min fullspäckade dag var bra...Jag hade aldrig syslöjd,men har sytt en hel del,hade mamma som lärarinna,hon var duktig sömmerska..Jag sydde många slipsar och västar...Haé Kram.

Malin sa...

Slöjdpåsarna minns jag, och doften när alla hänge ute i korridoren dagarna då man hade gympa ;-) men några kläder gick jag aldrig vidare till, SÅ duktig blev jag aldrig ;-)
Kram

Paulahelenas sa...

Visst minns jag slöjdpåsarna o gympapåsarna!
Våra barn hade dom när dom var i lågstadiet, inte nu i högstadiet o gymnasiet....

HA en härlig lördag!

Kram,kram

biggan sa...

ja gud ja, visst gör jag det, hade min kvar länge men den rök nog för 10 år sen eller så. så det har blivit poppis igen, det trodde jag nog aldrig dom skulle bli :), ha en fin helg vännen kram biggan

Fenixmonas sa...

Jodå, visst minns jag slöjdpåsen! Jag hade förresten just en sådan där rosa, rutig sak...Fast slöjd för mig var pest och pina! Jag såg ju inte ens nålen så hur skulle jag kunna se ett hål i nålen...Jag var ju halvblind redan som barn, "av födsel och ohejdad vana" som man så skämtsamt sa...fast så kul var det ju inte alltid... Kramiz

Yvonne sa...

Godmorgon! Hoppas att du sov lika gott i sängen som i soffa. Ha en bra lördag! Morgonkram!

Rigmor sa...

Ja herre gud...denna påse som man sen skulle brodera initialerna på, å så det där j-vla snöret som man skulle försöka få i och sen inte dra ur innan man knutit ihop...Sen när man var klar med det skulle man sy ett förkläde till hemkunskapen...Jag hatade syslöjd i skolan, så det är rätt konstigt att jag senare i livet hade en period jag livnärde mej på en syateljé och sykurser...hade min lärarinna levt då hade hon inte trott sina ögon!! Å enligt henne blev man inte hellre gift om man var dålig på att sy...
Jaha, och den utlovade solen...har du sett till den??
Kram kram

Camilla sa...

Man ska ju sluta då man ligger på topp. Jag slutade efter slöjdpåsen ;)
För jag minns inte att jag sydde några kläder.
Kram!

Anonym sa...

Jo solen kom till slut,men den var lite seg,,nästan +15 nu i solen,,ska snart åka och hälsa på en vän som jag inte sett eller pratat med på 25 år,,ska bli kul..Haé Kram.

Siita sa...

Kommer ihåg att slöjdpåsen hade knytband som ett förkläde så man fick med sakerna när man gick. Sv. Ja det smälter undan här. Kommer ett kort senare som jag tog vid lunch idag. Kram

Yvonne sa...

Här är det också smutsiga fönster..Ha en bra lördagskväll! Kram!