Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

onsdag 22 februari 2012

BARMARK OCH REGN

Idag är det regn som gäller än så länge, underkylt sådant. Varningarna har duggat tätt på lokalradion, och jag kände när jag hämtade tidningen förut hur fötterna gled iväg bara på underlaget. Inget kul sånt där....
Ska ta min morgonrunda med Peppe,och sen blir det veckohandling på Maxi. Bokrean börjar ju idag, så vi får väl se om det följer med nån bok hem...**L**
Först lägger jag ut receptet på Medelhavssoppan som har blivit en favorit hos gubben och mig..det är några som frågat efter det....**


4 port,
3-4 hg nötfärs
1-2 hackade vitlöksklyftor
1 stor tärnad squash
2-3msk tomatpuré
2 dl pasta spiraler
8-10 dl grönsaksbuljong
2 dl creme fraiche - sweet chili efter smak
Man bryner och smular färsen sen blandar man ner alltihop och det får sjuda tills soppan är klar. Krydda gör man efter smak så man blir nöjd.
Ett gott bröd till, ät och njut....♥
Receptet har jag som sagt hittat hos Margit, gå gärna in till henne och kika, för ibland lägger hon ut goda recept värt att prova. Jag hittade en kycklingsoppa där också,lätt och god att göra,
Herregud nu regnar det ännu mer ute, operation övertalning att få ut Peppe..
Ses till fikat...♥
                 

16 kommentarer :

Yvonne sa...

Tar receptet med mej.Då får den kanske användas av barnbarnen?Ha en bra dag .... Kram

Carina Sjölund sa...

Tack för receptet!
Soppor är så gott :)
Men har lite dålig fantasi när det gäller vilken man ska laga???

Här har det precis börjat snöa, jag tycker det räcker nu!

Hoppas du hittar någon spännande bok att köpa idag :)
Kramen vännen♥

Marre sa...

Samma väder här just nu, så halkigt att man knappt kommer nån stans och här är man ju livrädd för och go om kull med tanke på rygg och det redan ömmade knät, hu. Hoppas det blir bättre till eftermiddagen då vi måste ta oss ner till centrum för lite smått och gött.

Grattis till nya datorn. Här funkar allt som det ska, än så längt, hu. Kan heller inget om det tekniska, men som tur kan X- ett då han ju jobbar med datorer, lite tur ska man väll ha, he.

Soppan ser god ut, tack för receptet :

Ha det gött o gå försiktigt. Kramiz

ansepanse sa...

tack för receptet :) det ska jag testa nästa vecka :)
här är det grått och regnet hänger i luften
stackars Peppe
kramar

Anonym sa...

Hej!

Nyfiken i en strut
nu är semlorna slut
så nu får ni bära liket från Janne genom dörren ut.

Han dog av semlorna han åt
jag tror det var 4 som gick åt
så nu Lilly har fallit i gråt.

Ha en fin dag !

Sanna sa...

Norpar receptet medan du är på Maxi och smyger mig sakta och tyst ut igen. :)

Trevlig onsdag och halka inte omkull vännen!
Kram kram..

Anonym sa...

Hej du,,Här var det snorhalt i morse,underkylt,,fy farao vad det skedde många halkolyckor här i norduppland..jag körde fram och tillbaka Tierp,hämtade mitt nya pass.
Hoppas du lyckades med att övertala Peppe om att gå ut..Svar på gåtan kommer senare..Haé Kram.

Diana sa...

Jag är ingen soppälskare men det lät väldigt smarrigt. Squash är något jag sällan använder, men får bli bättre på det för tillagad rätt så är det himla gott!

mufflo sa...

Här ligger snön flera meter djup .....i alla fall där det är skottat

Siita sa...

Regnade i dag när jag åkte hem. Nu kokar jag tomtegröt. Kram

Rigmor sa...

Soppa skulle nog ha suttit fint här idag också...småfrusen och kurig fortfarande, men det blir liksom inget mer...inget att sjukskriva sej för med andra ord!! Blir tidigt möte med John Blund och hoppas att man känner sej piggare när klockan ringer 05,30...
Hittade du något kul på bokrean?? Alltid brukar det vara något som följer med hem och som sen måste mogna till lite i bokhyllan innan man kommer sej för med att läsa...
Ha en bra kväll vännen, och bryt dej inte nu om du ska ut med kamraten på kvällskisserundan!!
Kram kram

Mickan (Gravid v. 35) sa...

Mums det såg gott ut! Jag trodde det skulle vara fisk eller skaldjur i men där blev jag glatt överraskad. :D Hihi. Jag är inte så mycket för fisk och tycker inte om skaldjur nämligen.

Jag vill också ha en pannkakspanna. :P
Kramar

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Regnet har varit närvarande här också idag - men hellre det än snö!

Veiken sa...

Det har regnat hela dagen och nästan all snö är borta och gröna gräsmattor tittar fram.
Den soppan ska jag prova. Tack för receptet. Kram

Viktkamp sa...

Detta ska jag göra nästa vecka =)

Mollan70 sa...

Nu har jag skrivit ut receptet. Denna soppa verkar väldigt god. Tusen tack. Kram