Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

onsdag 15 februari 2012

KAFFEÄLSKARES KLENODER

Kaffet vår älskade dryck. Doften av kaffe är underbar och sätter fart på livsandarna. Nu har jag avnjutit min latte,och jag blev genast lite piggare. För gud vad trött jag blev efter handlingen på Maxi.Nåja,tur det finns kaffe säger jag bara..*L*...
Jag såg förresten i en tidning att dom skrev om kaffet,och att förr så rostade man kaffebönorna på spisen,och malde dom inför varje kok. Herregud vilket pyssel om man är riktigt kaffesugen...
I början av 1900-talet dök rosterierna upp,och alla tävlade om att ha den finaste burken till sitt kaffe. Idag är dom burkarna heta samlar objekt. Likaväl som dom gamla vackra kakburkarna i plåt,

       en bild från nätet.

Vem minns inte dom här burkarna från 70 och 80-talet?  Tänk om man hade spart dom. Men emellanåt så rensas det i skåpen,både på gott och ont....
I morse fick jag sopa fram bilen efter snöandet igår kväll. Ett par plusgrader är det,men fy vad kallblåsigt det är,burr..
Dags för Peppes lite försenade lunchrunda,
Ses....♥
               
Good Afternoon Graphic #29

14 kommentarer :

Siita sa...

Fick oxå sopa fram bilen innan jag kunde åka till vc. Blev sjukskriven tills söndag. Känns lite bättre nu efter hostmedicinen. Men näsan är som en fontän. Kram

Anonym sa...

Ja du,Kaffetåren den bästa är..
Här är det bus ute,,blåser som 17on och snöyra,,har varit till Tierp för att fixa nytt pass..Haé Kram.

Marre&Rasmus sa...

Mycket jobb för en liten kopp kaffe... Här dricker man the då magen inte pallar med, synd tycker man här, då kaffe som du själv säger, piggar upp och e smarrigt, snyft :(

Här älskar man dom gamla plåtburkarna för fy för plast, har aldrig tyckt om det, he.

Här har det också snöat i massor o småblåser, men skönt ändå då det ju inte är så kallt. Har redan varit ute 2 tim och mer blir det innan vi ska zuzza.

Ha det gött o glöm inte mössan, kramiz

Yvonne sa...

Man blir glad över att veta att någon tänker på en.. Ja skruttMärta är en go person.Gå gärna in på hennes blogg.. Kram!

Lisbeth sa...

Nostalgi är härlig i lagom mängd. Jag har inte tänkt på den nedre burkarna. Någonstans i källaren finns ett ex av den bruna. Själv har jag en liknande den övre bilden som kommer från min sambos mormor. Den har jag använt i 10 år vare sig det är inne eller inte. jag älskar den och aromen håller sig kvar jättebra.
Ha en fin kväll

"Gasfoot" sa...

Min kaffeburk har jag kvar efter min mamma. Kommer ihåg den som barn. Den har många bulor och skavanker lite här och där.
Men gud vad den luktar gott!
Finland har världsrekord på kaffedrickandet och eftersom jag bor 300 meter från Finska gränsen så har kaffedrickandet smittat av sig på Svenska sidan så här uppe dricker vi mycket kaffe dagligen.
Smack från gränstrakten i norr!

Mia systeryster sa...

Burken längst ner till vänster känner jag igen, en sån hade jag när jag flyttade hemifrån=D
Vad vore livet utan kaffe!
Kram

ansepanse sa...

jag har fortfarande kvar en stor sådan burk med rött lock och röda blommor på :) så då tillhör jag dem som spar då :)
ja, utan kaffe skulle det ju inte gå
kramar

Nett sa...

Mysiga kaffeburkar och visst minns man dem och de är riktigt populära att ha i sina hem nu. Kram

Veiken sa...

Jag använder fortfarande min kaffeburk från70-talet. Har inte köpt någon annan. Jag är en dålig rensare... Kram

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag känner igen den oranga burken! Jag tror att vi hade något liknande när jag var liten! :)

Rigmor sa...

Säg nu inte att dessa plastburkar till kaffet är värda pengar också...jag som slängt en hög!! Ibland är det bättre att inget veta...
Det REGNADE när jag åkte till jobbet i morse, samtidigt som jag fick skotta fram bilen...eller skotta, nu tog jag väl i, sopa gjorde jag. På rutorna satt det sån där rejäl isbark, så jag gjorde som man inte ska...startade bilen, gick in en stund och väntade...och vips var det klart!!
Ha nu en bra kväll, här kommer det inte att bli många knop...är sååå trött!!
Kram kram

Annette sa...

Dom kaffeburkarna minns jag,hade den oranga.Vi fick också snö i natt,nu vill jag inte ha mera.Tur att man har nått varmare som kommer snart.Så man får lite försmak av vad värme är.Kram vännen

Semester & Mat sa...

Vem skulle klara sig utan kaffe, inte jag iallafall. Måste ha mig en kopp direkt efter frukost för att liksom fungera, sedan blir det 3-4koppar under dagens lopp.
Borde dra ner, men det är ju gott...

Kram