Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

tisdag 21 februari 2012

FESTLIG BULLE FÖRE FASTAN

Nu ska jag tjata lite, men idag är det faktiskt Fettisdagen om ni inte visste det. Fettisdagen är den riktiga firardagen innan man går in i fastan.Då ska man äta mycket och gott. I Sverige äter vi semlor,medans i England där äter man pannkakor.
Ordet semla kommer från latinets simila som betyder "det finaste mjölet".
Det var något av ett lyxbröd. På slutet av 1800-talet tillkom mandelmassan och grädden.
Den traditionella semlesäsongen  är den  40 dagar långa fastan inför påsk. På senare år har semlorna börjat ätas redan direkt efter jul.
Under hela säsongen ärs närmare 50 miljoner semlor. Efter påsk tar det tvärstopp i försäljningen.Sen är det bara att vänta tills nästa jul igen.
På Fettisdagen idag alltså, äts ca 6 miljoner semlor. Jisses säger jag bara....
Ja där fick ni lite historia om semlan.  Apropå det, blir nån semle ätning idag då?
Ja för mig blir det en lite senare idag. Gubben sa att han skulle köpa med. Fast jag sa åt han att det får räcka med en minisemla till mig. Herregud jag smällde ju i mig en i söndags hos sonen. Lite måste man ju tänka på figuren..*blink*...
Ses till fikat...♥
                                         Bilder lånade på nätet

25 kommentarer :

Viktkamp sa...

Nix blir ingen semla för mig =) Njut åt mig oxå ;) Kram

Malin sa...

Semlor ska ätas med varm mjölk och tom då är det överskattat ;-)
Kram

Marre&Rasmus sa...

Semla, självklart, fattas bara och till o med pankisar till lunch, hehe

Älskar din blogg då man blir så lärorik, tack för den braiga informationen om fettisdagen vännen min!

Ha det gött. Kramiz

Paulahelenas sa...

Knappast nån semla åt mej! En med sylt i så fall! Gillar inte mandelmassan så...

Ha en fin dag!

Kramen om

Maria sa...

Ja men du som ville baka, fram med bunken så blir de bullar på noll å ingenting.
Tänk att semlor funnits så länge och en jäkla tur att man inte behöver fasta.
Ha en fin dag/kramen

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag älskar semlor men har inte ätit någon ännu i år. Planen är att jag och barnen ska baka i eftermiddag :)
Kram.

Susanne P sa...

Vilken tur att de kommit på den goda semlan. Jag har redan ätit ett par stycken... ;)
Kram

Sanna sa...

Åh vad smarrigt men just idag blir det ingen semla för mig som tjuvstartat X antal ggr. :)

Njut för mig också vännen.
Kramisar!

Semester & Mat sa...

Har inte bestämt än om det blir semla eller inte idag, fast det blir säkert så när man ser dem inne på affären ;)

Kram

Annette sa...

Nix ingen semla idag,ät för mig också.Vilken underbar dag det är,vi har varit ute med tjejerna och njutit av dessa varma solstrålarna +5 inte fy skam.Passa på och njut nu,för det ska jag göra.Kram vännen

Nett sa...

Ingen semla för mig, förr kunde jag gilla dem en massa, men nu tycker jag bara att det är för mycket, det skulle vara en minisemla då :) Kram

biggan sa...

gud vilken tur vi har semlor, slippa käka pannkakor, det gör ju vi i alla fall :). kramar biggan

Carina Sjölund sa...

Äsch, inte behöver vi tänka på figuren när det gäller semlor inte :)
Har jag tur kanske jag får en på skidklubben i kväll *ler*

Du ska veta att jag hade en trött vovs när vi kom, han fick åka bil hela dagen.
Så nu tror jag att han är lite sur på sin matte :)
Kramen på dig♥

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Gott gott gott!!

Fettisdagen och kanelbullens dag borde bli helgdagar i detta land! :P

ansepanse sa...

jösse vad mycket semlor, 6 miljoner på en enda dag, fast här blir det inga
kramar

Siita sa...

Hejsan, tar hellre en kanelbulle än semla. Nästa tisdag ska vi ha möte på jobbet, till det ska jag beställa 54 semlor 9 budapestbakelser o 2 skinkmackor. Om telefonerna funkar ska jag ringa i morgon. Kram

Yvonne sa...

Snygg latte du har gjort.Du kan ju ta jobb som latteexpert ....Det var liksom det som var meningen att de skulle komma nära och hjälpa till med Kjell.. Kram!

Yvonne sa...

Snygg latte du har gjort.Du kan ju ta jobb som latteexpert ....Det var liksom det som var meningen att de skulle komma nära och hjälpa till med Kjell.. Kram!

veiken sa...

Jag brukar inte äta semlor, men idag kom svågern med några, så en slank ner i "lilla" magen. Tack för informationen. Kramar

Rigmor sa...

Fick semla på jobbet, så mannen fick två istället nu ikväll...de säljs ju i tvåpack nämligen!!! Han är lycklig och nöjd...och på mej står det fortfarande upp i halsen. Jag har lite svårt för grädden, det blir lite jomligt i munnen tycker jag...
Känner mej hängig och ur form nu frampå kvällen...så nu funderar jag på vilket som är bästa medicinen, alvedon och ipren, eller en rejäl whiskey...?? Det sista blir åtminstone lite roligare...
Ha en bra kväll vännen!!
Kram kram

Mia systeryster sa...

Jag kan vaa riktigt sugen på semla, det ser ju så gott ut. Men alltid blir jag lika besviken;)
KramDet är inte så gott egentligen, tycker jag!

Marre sa...

Mätt är bara förnamnet här idag, i morron är det motionscykeln som gäller, StorLer. Men, gott var det, verkligen.

Kan tänka mig att det blir lite svårt att träna Peppe inomhus. Men du kan ju alltid träna lite fotgåendet i hallen, ja, om den nu är avlång som här hos oss, he. Du kan också träna trix lära, det behövs ingen stor plats för det, allid roligt.

Hoppas kvällen blir fin. Kramiz

Sussi sa...

Ingen semla blev det för mig, trots att jag hade många chanser under dagen. Men vill man inte må illa så får man undvika grädden. Och en semla är att utmana ödet ;)

Kramisar

Roggan sa...

T.o.m. jag åt en semla idag men det blir nog ingen mer i år.
Visst längtar man till att få plocka fram Mc:n.Kram

MICKAN sa...

Visst blev det en semla här också.

Riktigt gott!