Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

tisdag 14 februari 2012

EN LITEN ♥ HISTORIA

Idag firas Sankt Valentins dag, eller Alla Hjärtans dag. Egentligen för att ära martyren Valentinus som ska ha levt på 300 talet. Valentinus har blivit dom älskandes skyddshelgon. Seden sägs ha uppkommit för att Valentinus innan avrättningen smugglade en lapp till sin kära på vilken det stod "Din Valentin" .
Till en början skedde firandet ganska anspråkslöst med Sankt Valentinkort.
Numera har handeln tacksamt tagit upp traditionen, och idag finns speciella chokladaskar,godiskartonger i hjärtform,med mera,med mera,med mera osv.....♥
Ja nog har affärerna gjort allt för att vi ska handla,redan för några veckor sedan har dom börjat. Nästan så man glömmer bort när dagen är här egentligen...
Nu ska jag ta min hjärtegubbe Peppe till skogen. Snöat har det gjort i natt,och mer ska det visst komma till kvällen.
Ses till fikat...
Önskar er alla en fin ♥-dag..

19 kommentarer :

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag är mer för historian än för kommersen.
Hoppas du får en fin dag.
kram.

Anonym sa...

Mors,,jo jag tog passningen,,ta Gohjärtat Peppe på en promenix du,,Ha sen en skön Hjärtans dag.Kram.

Siita sa...

Hejsan. Förkylda som bara den båda 2 här. Blir inget firande, då vi har feber. Ha det gott du o Peppe. Kramar

Paulahelenas sa...

Ja, här blir det ju inte så mycket firande...lite tjafs i morse, så det började ju inte så bra;)
Få se sen ikväll då alla kommit från sina aktiviteter. C har bilskola till kl 18 så....
Här snöar det o viner i knutarna...brr...

Ha en fin dag!

Kramen

Marre&Rasmus sa...

Oj detta viste man inte, men nu vet man och tackar så för upplysningen, he.
Här firas ”Hjärtedagen” med många nospussar och kramizar o hela denna dag ska bli en myspys dag här, hi.

Håller med om att hysterin i handeln e något överdriven, men vad gör dom inte för stålar, suck. Här handlas ingenting, det viktigaste är inte prylarna utan hjärte- kramen!

Önskar er en härlig Alla Hjärtans Dag I Dag Kramiz

Malin sa...

Jag och sonen hade tänkt överraska pappa med god mat, vin, tända ljus och dessert ikväll, trodde han hade glömt vilken dag det är då det nämligen inte är så stor grej för oss. Men se där hade jag fel, knackade på dörren för en stund sen och där stod ett blomsterbud :-)
Kram

Maria sa...

Hoppas promenaden med Hjärtegubben blev njutnings full.
Hjärtekramar från torpet

Sanna sa...

Tror ni på spöken?
-Jo annars skulle hela min familj vara crasy som upplever lite udda saker i vårt hem.

En ny historia om Valentine. Jisses vad lärorikt det är att komma hit och läsa lite.

Trevlig Valentine-dag önskar jag dig oh givetvis Peppe. :)
Kramisar

Paulahelenas sa...

SV; Nåja, har fått lagat fisk idag till lunch. Sen har jag sovit 1,5 timmar. Snart hämta 2 ungdomar från bussen.Och sen C från bilskolan. Blir säkert ngt gott ikväll som det ser ut :)
Det blåser o snöar fortfarande här hos oss..blää

Kram,kram

Carina Sjölund sa...

Önskar dig en riktig fin ♥ dag vännen!

Nu är jag tillbaka på banan igen :)
Kramen♥♥

Roffe sa...

Ha en skön alla hjärtansdag.kram

Äppelblom sa...

Hej Mita!
I ditt förra inlägg skriver du lite om övernaturliga saker. Jag och några fler här hemma har upplevt saker hos oss, så för mig är det inte alls konstigt. Jag tror att efter vår tid här på jorden, så får vi uppleva något annat när vi inte längre behövs här.
Ha en fin Alla Hjärtans dag!
Kram

Yvonne ♥ sa...

Kul för barnen med snö.Nu är det mesta ordnat med begravningen.Ha det så bra! Kram!

Rigmor sa...

Ja...och den här dagen är ju lite vad man gör den till...här fick mannen i huset en STOR påse med godis (ligger en tanke bakom det...*L*...)och sen gott till fikat nu på eftermiddagen. Så mycket mer behövs kanske inte, man visar att man bryr sej om, som alla andra dagar tillsammans...
Tror du jag blev upprörd igår kväll när jag kommer hem från en trevlig kväll, skriver en lååång kommentar till dej och så blir det kolsvart!! Strömlöst i nästan tre timmar, vid halv ett vakande vi upp av att huset badade i ljus och tv:n skrålade för fullt...suck.
Ha en riktigt trevlig alla hjärtans kväll!!
Kram kram

Susanne P sa...

Skickar dej lite extra kramar idag!
Kram, kram, kram!

Annette sa...

Lite tror jag på det övernaturliga,det spökar ju på mitt jobb.Särskilt på kalastorget som det heter längst ner i Måltidens Hus.Där är det inte kul när det mörkt när man kommer på morgonen.haha nej det är inte så farlig jag är inte rädd av mig.Ha en skön Alla Hjärtans kväll.Kram<3

Veiken sa...

Köpmännen blir inte rika på oss. Vi vet att det är alla hjärtans dag, men struntar i det. En extra puss blir det kanske ;) Kram

Roggan sa...

Här har snön vräkt ner hela dagen och vi ska få mer. Gillar Peppe snön. Kram

Anonym sa...

Hej! Tittar in och kastar en snöboll på Peppe och gömmer lite godis under bordet i köket. ha en fin dag !