Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

tisdag 12 juni 2012

GETINGSKRÄCK

Ja fy fasen vilken svettig kamp jag utkämpade i går kväll när gubben var ute på Peppes kvällsrunda. Jag skulle gå ut på altan och plocka undan efter maten när det hördes ett dovt surrande. Jag trodde det var en humla och dom är jag inte rädd för utan jag brukar vara så snäll och lyfter ut dom i friheten igen.
Men det var ingen humla utan den största geting jag sett. Jag har lyckats bekämpa min getingfobi under åren som gått. Nu kan jag hantera att mota ut dom eller smälla till med en tidning eller flugsmälla.Men jag får fortfarande rysningar och det är inget som jag kan påstå att jag gillar.
Nu visste jag inte hur jag skulle bete mig.Jag tog flugsmällan och dunkade till,inget hände utom att den blev riktigt förbaskad.Ja alltså ni skulle ha sett mig,värsta skräcken.Om det är nån som har fobi eller är jätterädda för nånting så förstår ni. Ni andra bara skrattar och rycker på axlarna...
Jag tog Radar och sprejade tills den blev yr och for ned på golvet, då tog jag gubbens gympadojja som stod där och dunkade till,men jisses vad seglivad den var och så stor. Fy fasen alltså och jag höll på att kvävas själv av Radarlukten. Men jag fick kål på den och kunde ta mig in och stänga dörren.Fast först ställde upp alting på altan för att vädra ut...
När gubben äntligen kom hem med Peppe så undrade han vad det luktade?  Han hade ingen aning om vilken kamp jag utkämpat.Men liket fick han bära bort,och till och med han sa att det var en stor rackare...
I natt hade jag mardrömmar om den getingen,eller att det kom nya som var lika stora. Det tog aldrig slut,herregud när jag vaknade alldeles svettig tänkte jag att fy farao om det är bara början..
Men sen somnade jag om faktiskt och sov som klubbad. Antagligen Radarn som fortfarande var bedövande..*L*...


Idag är det grått och småregnigt,men rätt varmt ändå. Peppe har varit ute på sin runda och nu ska jag åka till sjukgympan,
Ses....♥


Tuesday…………

19 kommentarer :

Carina Sjölund sa...

Huja för dessa kryp :(
Och dessutom drömde du om den rackaren oxå....
Kan nog tänkas att du var en aning bedövad av sputandet :)

Här skiner solen ÄVEN denna dag, undra vad vi gjort för att förtjäna det *Blink*
Kramen vännen♥

kaffehörnan sa...

Hej hopp
Fy attan man vet aldrig dom kan ta sig till.
Sol i skåne
kram

ansepanse sa...

jag tycker inte om getingar men någon fobi har jag inte som tur är :)
ha det gott på sjukgympan
kramar

Villa Frejas bokblogg sa...

Men fy vad läskigt. Själv är jag inte rädd för getingar men för vissa andra kryp. Så jag förstår din skräck. Huvaligen.
Kram.

Yvonne sa...

Här är det fint väder 20.6+ nu. Den getingen var så stor så att du hade kunnat fånga den med lasso.....Ja fotbollsentusiaster är ett segt släkte,de säger nästa gång så tar vi dom...Ha en bra dag vännen.Kram!

Rigmor sa...

Men vännen då...jag kan ana hur det känns att ha getingfobi och sen inte få död på eländet!! Nån sommar har vi haft de stora bombplanen här, bålgetingar tror jag det är, och inte är de roliga. Nu har jag väl ingen fobi, men inte vill jag ha dom inomhus eller över huvudtaget i min närhet. Tur det finns radar...
Hade planerat att ta det sista på häcken idag, den där eländiga häcken som ställde till det så med mitt öga. Men det satte vädret stopp för, så nu känner jag mej mest lite småirriterad, blir en kul kväll på jobbet för min kollega...!!
Ha det så gott vännen!!
Kram kram

ansepanse sa...

Sv: visst är det spännande när det kan bli sådana korsningar av sig själv därute i naturen
kramar

Ama de casa sa...

Jag gillar inte heller getingar... Snyggt mördat! :-)

Sanna sa...

Bålgetingar är egentligen snälla getingar och brukar bara bli irriterade om man stör dem i deras bo. Så den hade du bara kunnat öppna dörr / fönster till så hade den flugit ut. De letar ju blommor den här tiden och skulle säkert tro att de också redan har sina bon färdiga och inte på din altan...*flina*

Ha en toppendag och hoppas du fått lite mera frisk luft i lungorna än Radar innehållet.

Kramisar!

Lisbeth sa...

Fy för den lede för getingar. jag är inte rädd som dig men väldigt avvaktande. Min syster har en äkta dödsångest när hon ser en geting. Hon nästan hamnar i grann kommunen när hon springer samtidigt som hon skriker som någon stuckit kniven i henne. många har under åren skrattat åt henne för det ser roligt ut men jag kan intyga att känslan hon har är äkta
Förstår dig så väl. Vi får hoppas på en sommar utan så många getingar. med den kylan som är så finns det chans
Ha en fin morgondag
kram

Siita sa...

Hejsan. Då vet du vilken skräck jag kände när vi fick in 4 bålgetingar i sovrummet en natt. Men gubben fick död på dom. Jag låg stilla under täcket. Kram

Veiken sa...

Bra jobbat! När den var så stor, tyder det på att det var en drottning och då har du sett till att decimera getingstammen rejält! Snyggt! Kramar

Nett sa...

Uscha då.. jag har inte skräck för dem, men jag avskyr när de kommer för de flyger hej vilt och man vet aldrig riktigt vart de är. Kram

Diana sa...

Människa -Geting, 1-0. Grattis till vinsten!

Sv: Du får åka dit! Resan är billig, sen att bo och leva är lite värre. :)

MICKAN¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Det måste ju vara jobbigt att ha sån fobi för getingar.

Gick det inte att öppna ett fönster och släppa ut den?

Har precis varit ute och strosat med hundarna på en stilla promenad i skogen. Skönt var det.

Dröm nu vackra drömmar i natt ... hahaha :D

Susanne P sa...

Getingarna är abnorma i år! Lika så myggen. Jag tror de har legat och liksom laddat tills värmen kom. Som steoridstinna monster!
Hujeda mej.
Kram

Sussi sa...

Låter som om det var en självaste drottning du hade på besök. Dom är hur stora som helst! Jag har samma fobi. Döm av min förvåning när jag satt i soffan i förrgår. Helt plötsligt ser jag en geting promenera på min tröja i tutthöjd. Fasiken vilken panik!! Sambon fick hjälpa mig jag bara frös av skräck haha

Kramisar

Gunilla Dahl sa...

Jag har också fobi för dessa vidriga monster! Kan inte sitta kvar om det kommer en geting utan reser mig värdig och går iväg, men helst vill jag bara springa. Och så säger alla att den gör ingenting om du bara sitter stilla. Tror jag inte alls på! /Kram vännen

Majken sa...

*ler stort* av din beskrivning at den stora kampen ;-) MEN jag förstår vilket helsike det måste ha varit... Tur att radaren knockade även dig så du fick sova gott den största delen av natten ;-)

Hoppas du haft en bra getingfri dag :-)
Kram