Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

söndag 1 april 2012

GRATINERAD TACOTÅRTA

Saftig och god med två fyllningar,
10-12 bitar

6 halvor hönökaka
TACOFÄRS
750g bland eller nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
smör till stekning
1 1/2 påse tacokryddmix
1/2 dl chilisås

SVAMPFYLLNING:
200 g champinjoner
1/2 purjolök
100 g philadelphiaost
1 dl lätt crémefraiche

PAPRIKAFYLLNING:
1 röd paprika
ca 75 g riven ost
1 1/2 dl lätt créme fraiche med paprika chili-smak

TOPPING:
100g philadelphiaost
3/4 dl lätt créme fraiche
1/2 dl lätt créme fraiche med paprika chili-smak
ca 150g riven ost
1/2sats tacofärs
några cocktail tomater
1/2 -1 röd eller gul paprika
UGN: 200g

GÖR SÅ HÄR:
1.Färsen: Skala och hacka lök och vitlök. Hetta upp smöret i stekpannan.Bryn färsen smulig med lök,vitlök och tacokrydda.Blanda i chilisåsen och lite vatten.Låt puttra ett tag.

SVAMPFYLLNING:
2.Ansa,skiva och bryn svampen tillsammans med den rengjorda strimlade purjon.Blanda mjukosten med créme fraichen och rör ned svamp och purjo.

PAPRIKAFYLLNING:
3.Ansa och skär paprikan i småbitar. Blanda med riven ost och créme fraichen.

TOPPING:
4.Blanda mjukosten med båda créme fraiche sorterna.Tillsätt 1 dl av den rivna osten.
5.Lägg två brödhalvor i en cirkel på ett stort fat.Bred på svampfyllningen och hälften av tacofärsen.
Lägg på ett nytt lager bröd - vrid tårtan lite så att skarvarna inte hamnar på samma ställe som det understa brödlagret. Bred på paprikafyllningen. Vrid tårtan igen och lägg på ett tredje lager med bröd. Bred på toppingen.
6.Fördela resten av färsen över tårtan. Halvera cocktailtomaterna,strimla paprikan garnera tårtan. Stö över resten av den rivna osten.
7.Gratinera i nedre delen av ugnen i ca 20 -25 min.
Servera med en fräsch sallad till. Tacosås och crémefraiche till om man så vill ,men inte nödvändigt.

Ja där har ni receptet, det är lite pyssel med den men god blir den och dryg.


Apropå mat dags att börja med den. idag får det bli  Moussaka med potatis tror jag. På eftermiddan ska vi iväg och grädda våfflor hos Amanda och Ida. Båda har haft feber och är lite hängiga. Men grädda våfflor med farmor ville dom göra såklart vi åker dit.
Solen försvann förut så det känns lite gråkallt tycker jag. Men en tur bort till Munkatorp blev  det förut,Peppe älskar att skutta runt där. Svanar och några Tranor såg vi längre bort, men vi vill inte gå så nära med Peppe och störa dom.
Ha en fin dag,
Ses....♥



16 kommentarer :

Carina Sjölund sa...

Tack för receptet goa vän♥
Kramen♥

Camilla sa...

Guuuu så gott det låter! Ska skriva ut receptet direkt!

Lisbeth sa...

Vilket härligt recept Det köper jag av dig. I dag blir det fläskfile här. Priset på dessa är ju som på falukorv så nu är det bara att gotta sig i fläsket.
Ha en fin söndag

Sussi sa...

Klart barnbarnen vill äta pannkaka med farmor :)

Åhh vad gott det lät och såg ut. Jag har redan tillagat taco tårtan du tipsade om förrut flera gånger så jag kommer nog testa även denna vid tillfälle..

Kramisar

Marre sa...

Men det är klart att barnbarnen vill äta vofflor med farmor och tusen tack för tacos receptet vännen min, det ser väldans gott ut, hungrig :)

Bamsekramizar

Paulahelenas sa...

Tack för receptet, fina du :)

Kramar!

Majken sa...

Näääe MITA nu gjorde du mig hungrig.... ska jag bli tvungen att göra smarrig kvällsmat idag kanske... ;-)

Ha en fin kväll!
Kram

Siita sa...

Har tagit med receptet. Här har det snöat. Från Nora o hem. När jag kom hen så sken solen en stund, men inte nu. Ska titta på det okända sen spårlöst om jag orkar. Har ju haft Thea här sen i torsdags. Kramar

Roggan sa...

Den ska jag testa. Har precis testat att göra köttbullar med formaren. Kram

Semester & Mat sa...

Den såg riktigt mumsig ut!

kram

Äppelblom sa...

Så gott det ser ut - måste nog testa det någon dag!
Kram och ha en fin vecka!

Yvonne sa...

Tackotårtan ser gog ut!Nu vännen så gör jag som vanligt!! En stor kram och Pöss

Fenixmonas sa...

Tack för detta fina recept! Kopierat o sparat! Kramiz

Nett sa...

Gott det lät :) Moussaka är inte illa det heller, länge sedan jag hade det här hemma. Kanske dags igen. Kram

Yvonne sa...

Vi började titta på den ,men den var så hemsk att Oliwer och Cassandra gick och la sig.Jag tittade sen på den när jag hade lagt mej(vi har TV i sovrummet) Ja det var en räli film.. Ha en bra dag! Kram!

Malin sa...

Ska testas, om jag får med mig maken, vi har dissat allt vad taco heter här i ett par år nu så jag tycker kanske det börjar bli dags igen ;-)
Kram