Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

måndag 10 september 2012

IRRITERANDE SMÅTTINGAR

Nu är det den tiden på året när alla dessa fruktflugor far runt i luften. Dom dyker upp lite varstans och är riktigt irriterande trots sin ringa storlek. Just nu är det en som knatar över bildskärmen, och när man sitter och äter kommer dom och ska vara med,phaaa.....
Ja jag vet knepet  med ett fat ättika,vatten och diskmedel,men jag har inte ställt fram nåt än.Men det kommer...
Än så länge är det ganska grått ute,men det ska komma sol och varmare är det i alla fall.
Idag börjar  yngste sonen Peter, Amanda och Idas pappa i skolan.  Han har tagit tjänstledigt från sitt vanliga jobb för att gå en två årig utbildning. Att köra lastbil är ingen höjdare i längden tycker han.Men han kommer ändå att köra extra så mycket han kan. Det är det här med pengar,alla extra inkomster är tacksamma när man studerar.
Nu blir det en Peppe prommis, ja han har varit ute en sväng tidigare,men nu blir det en lång tur...
Ses....♥
          Kom då matte......*

18 kommentarer :

Diana sa...

För en månad sedan hade vi massvis med bananflugor. Jag satte ut massor med glas med ättikssprit för att jaga iväg dem men de sket ju i det... Lycka till i dig jakt!

finafrun sa...

Ja det är mycket irriterande med de små flugorna. Jag plockar alltid bort fruktskålen, så brukar de försvinna.

Carina Sjölund sa...

Huja för dessa småttingar. Dom är verkligen över allt, även i vinglasen :)

Hoppas ni får en härlig promenix du och vovs :)
Kramen rara du♥

Villa Frejas bokblogg sa...

På den fronten har vi det ganska lugnt just nu. Det var värre för nån månad sen. Men då funkar det fint att ställa ut små glas fyllda med diskmedel, vatten och honung. Så drunknar de små sötnosarna gott däri ;)
Kram.

ansepanse sa...

jo, de där irriterande småflugorna kommer alltid när man börjar ta in frukt från trädgården :(
mm, skynda sig nu matte :) Peppe vill på prommis :)
kramar

Majken sa...

Jag brukar ta en skvätt vinäger, en dutt sirap & lite diskmedel.. Det badet älskar fruktflugorna & de kommer inte levande därifrån... ;-)

Spännande att påbörja en ny karriär :-)

ha en fin dag!
Kram

Nett sa...

Visst är det irriterande med de små rackarna. Känns som att inget hjälper med att få bort dem. Kram

Åse sa...

Usch ja hemska små kryp och när man försöker trycka till dem så vips är de som bort blåsta för en liten stund, hoppas det blev en skön promenix ! Kram

Anonym sa...

Det finns säkert lika många fångstknep som flugor och här kommer ett till; det händer ju att det hamnar "godsaker" i vattnet när man t ex diskar. Häll därför vinäger i vasken så att det inte blir lockande för flugorna att lägga sina ägg där! //Moi

Mita sa...

Svar till Moi:
Tack för det tipset,absolut ska jag prova det. Kan nån fatta vilken "mördarinstinkt" som väcks på dom småkrypen,haha....
Kramiz♥

Sanna sa...

I vintras var nog den värsta tid jag någonsin haft med blomflugor eller bananflugor eller fruktflugor eller avloppsflugor vilket det nu var jag hade. Det slutade med att jag tog fram dammsugaren och där fick den ligga tills den sista flugan for rakt in i slangen. Under tiden körde vi rent avloppen, bytte jord till en del blommor och andra kastade. Till slut försvann de och kommer de igen sliter jag håret av mig. :)

Kramisar till dig!

Anonym sa...

Ja du Mita,dom småjävlarna kan vara envisa..Klokt av sonen att läsa vidare..Jag har sol och ganska varmt,än så länge,,ja jag ska rensa svampen nu för frysen..Haé Kram.

Herr Nilssons Fru sa...

Ja de e lite irriterande o väldigt små:)

MEN vilken underbart fin bild på en stilig hund:)

Kramiz

Siita sa...

Hejsan. Här gick det bra när jag hade päronsaft till i ättikan, men se svarta vinbär vill dom inte ha. Ja jag hittade en jacka på Maxi. Bild kommer inom snart på bloggen. Kram

Ama de casa sa...

Vi dabbades av en smärre myrinvasion idag. Inte så kul det heller...

Diana sa...

Sv: Jodå, ytspänningen har jag koll på. :) Men nu är rackarna borta iaf. Synd bara att de stack till dig. ;)

Lisbeth sa...

Vad härligt när man vågar ta steget och göra något som man hellre vill. Ibland önskar jag att jag gjort sådant i livet. Den här generationen är mycket bättre på det. Vet du jag har aldrig haft några fruktflugor. fryser de ihjäl här i Norrland
Sov gott på dig
kram

Annette sa...

Jaha därför dom flockas framför datorn,tack för tipset här har jag mördat hej vilt dessa flugor.Så mycket som det har varit nu ,har jag aldrig upplevt förut.Här har jag två utslagna hundar det är så lugnt nu i huset.Hoppas det inte blir åska i natt ser väldigt mörkt ut på himlen.Ha det gott.Kram