Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

tisdag 2 april 2013

HUR SKA ÄGGEN VARA?

En liten undran så här i "äggtider"
Som vanligt har det gjorts en undersökning på hur vi tex, vill ha våra ägg kokta...
44% tycker det perfekta ägget ska ha krämig gula och fast vita.
30% vill ha det hårdkokt
22% vill ha det löskokt...
Och ju äldre vi blir desto mer löskokt vill vi ha ägget...
Jag föredrar en krämig gula och fast vita.
Bild lånad från Google..

                  

21 kommentarer :

Anonym sa...

Hej du,,Oki,kul att du är på G snart..Jag vill nog ha mina ägg så som du..
Jag lägger äggen i kallt vatten på spisen,sen när det kokar ordentligt då stänger jag av spisen,och låter äggen ligga kvar i kastrullen tills dom kallnat,,då blir dom bra..Haé Kram.

Yvonne ♥ sa...

Jag föredrar äggen som du....Jag är renskrubbad.Man skulle tvätta håret också med dessa tvättsvampar,håret står åt alla håll.Så härligt att ha alla er vänner som håller tummarna för mej.Kram!

Diana sa...

Jag vill också ha krämig gula, men den ska ändå vara så pass "hård" att den håller ihop och inte flyter ut. Ca 6,5 min (beror ju på äggets storlek) brukar vara bra. :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Samma här :) Kram.

Herr Nilssons Fru sa...

Jag tycker som du!! äter i stort sätt alltid ett ägg till frukost. Blir de för lösa gillar jag de inte alls.

Hoppas du haft en fin,f in påsk.
Kramiz

Anonym sa...

Ja då har man hunnit läsa i kapp lite varit lite annat som tagit min tid men här är jag :)

det beror helt på vad jag ska ha ägget till :)

moi sa...

Yes, jippie jag håller inte på att bli äldre för jag vill (om jag måste äta kokt ägg) ha det hårdkokt.
Kram!

ansepanse sa...

då tycker vi lika :)
kramar

Sanna sa...

Jag håller med dig allt även om jag kan äta ägget precis på alla sätten.
Det ska liksom smaka ägg och det gör det med lös gula.
Dessutom köper vi mestadels bara bruna ägg och kan faktiskt efter alla år känna skillnad på smaken också.:)
Tror du på det? haha

Kramisar/S

Majken sa...

Ja, jag instämmer.. Hård vita och krämig gula :-) Då är de som bäst :-)

Hoppas att du har haft en bra påsk?
Kram❤

Rigmor sa...

Och jag kan nog hoppa över äggen...!! Är ingen älskare av ägg, magen protesterar och jag kan på sin höjd tänka mej ett stekt för sällskaps skull...Däremot kokas det ägg varje morgon på jobbet när jag står för frukosten, vi lagar frukosten själva till de boende nämligen. Å då kör jag alla varianter, sen gäller det bara att hålla reda på vilka som är lös- medel- och hårdkokta när man ska servera!!
Idag blev det en rejäl promenad med Zambo efter jobbet, slutade lunch. Underbart väder, underbart leriga bygator så här års...Så det blev tasstvätt i balja när vi kom in. Tror det förtog en del av det roliga för hans del...han såg måttligt road ut. Sen har vi ju börjat haft honom lös ute på gärdet här utanför. Det går tyvärr inte längre. Snön är borta och sorken synlig...Jag vill inte vara med den dag han lyckas få upp en ilsken sork ur något hål...så nu är det promenader med koppel som gäller.
Ha det så gott vännen!!
Kram kram

Dehäreja sa...

Då tillhör jag dom 44% och är ganska vanlig med andra ord! I alla fall när det gäller kokta ägg :D

Annette sa...

Jag instämmer krämig gula och fast vita.Köper ägg från en äggbod som finns här i Grythyttan.Dom är så goda dessa.Kram

Yvonne sa...

Har sett nagelbitarfilmen. Och Nu har sköterskorna pysslat om mej. Natti vännen och stor kram oc pööss

Fenixmonas sa...

Bara att inse att jag är riktigt gammal då, fast det har jag nog i så fall varit sen barnsben för jag vill ha riktigt lösa ägg!
Foppatofflor är precis som alla andra skor, livsfarliga när de blir blankslitna! Det är inte mina, nya varje år! Kramiz

Browneyedgirl sa...

Jag tycker nog som du =)
Min man vill ha det löskokt.
Hoppas du mår fint vännen <3
Kramen

Siita sa...

Jag vill iaf att vitan ska vara hård, sen hur gulan är spelar ingen roll. Men när jag låg på BB o fick Ingela såville jag ha ägg till frukost, knacka sönder skalet o vitan rann. Nej inget mera ägg den gången. Ha det bra o kramar

Carina Sjölund sa...

Koka ägg 4 minuter, då blir det toppen :)
Många ägg ska man äta, jag kan ibland stoppa i mig 3 stycken om dagen. Men på påsk när man ska äta ägg, då blev det inte ett enda för mig hihihi...
knasigt va :)

Kramen goa vän♥

ansepanse sa...

Sv: kommer inom och önskar dig en fin onsdag, hoppas att solen skiner på dig precis som den lyser på mig idag
kramar vännen

Sanna sa...

Funderar du på äggen ännu? haha

Nåja en kram får du denna vackra onsdag med strålande sol och fågelkvitter här utanför fönstret. Synd bara att man måste vara inne ett tag till.
/S

Hörni sa...

Ganska löskokta om jag får bestämma. Men jag gillar alla sorter. Åt äggröra i morse. :)