Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

onsdag 17 april 2013

PELLE FÅR LEVA EN VECKA TILL**

Den sista tiden har man kunnat läsa om vildhunden Pelle som synts straxt utanför ett villa område söder om stan. Tydligen har ägaren låtit den få springa vind för våg och ett år har gått sen den syntes första gången.

Övergivna Pelle riskerar att skjutas


I över ett år har den övergivna hunden Pelle vandrat omkring i Adolfsberg. Om han inte fångas in snart riskerar det rädda och ensamma djuret att skjutas av polisen.

Relaterat

Carina och Christer Råberg upptäckte Pelle i oktober förra året och började direkt att ställa ut mat till den utsvultna och mycket skygga hunden. Nu får han till exempel kött, bröd och korv varje dag och paret har även byggt en öppen koja med tak och halmgolv till hunden. Någon annan mänsklig kontakt vill det rädda djuret dock inte ha.

– Vi har fått ta bort väggarna på kojan, han var för rädd att gå in när de fanns där. Han är väldigt skygg och försiktig, berättar Christer Råberg.

Från grannarna har de fått veta att hunden vandrat omkring i området sedan i februari förra året - fram tills paret Råberg hittade honom hade han överlevt på mat ur soptunnor. Hur han även lyckats överleva en iskall vinter utomhus är det ingen som vet.

Men Pelle är utan tvivel mycket van vid tuffa villkor. Paret Råberg har gjort efterforskningar och fått fram en både tragisk och upprörande historia. Pelle heter från början Pepino och föddes som gatuhund i Rumänien. En man i en annan del av Örebro adopterade honom till Sverige genom organisationen Hundhjälpen - men låtsas nu av okänd anledning inte längre om sin hund.

– Det är hemskt att man kan behandla sin hund på det här viset. Han är så vacker, säger Carina Råberg.

Hon tog kontakt med polisen redan i oktober och myndigheterna har sedan dess, efter viss övertalning, gjort några försök att fånga in Pelle med burar och ett speciellt sömnmedel - ingenting har dock fungerat hittills. Om man inte heller lyckas fånga in hunden inom kort, ger Länsstyrelsen snart polisen tillstånd att skjuta Pelle.
– Vad jag har förstått så har polisen gjort flera försök och haft svårigheter att fånga in den, säger Pernilla Rydberg, enhetschef på Länsstyrelsen.

En sista utväg blir då att avliva hunden. Länsstyrelsen kommer därför ge polisen tillstånd att skjuta hunden om infångandet åter misslyckas.

– Om det inte går att fånga in den måste vi överväga att avliva den. Ett djur som inte kan få tillsyn kan vara ett lidande för djuret. Vi måste se vad som är bäst för djuret.

Enligt Pernilla Rydberg är det ovanligt att hundägare överger sina djur i Sverige.
– Vi kanske har något fall om året, inte mer än två. Det är inte vanligt att hundar går lösa, men det kan hända att de smiter från sina ägare. Men det här är inte vanligt.
Jag blir alltid så illa berörd av att läsa och höra om sånt här. Vare sig det gäller barn,gamla och djur som är så otroligt utsatta.
Skulle hunden Pelle få leva och placeras i ett rehabiliteringshem krävs det nog en hel del att få honom och fungera normalt och lita på människor igen. 
Nu ska jag gå ut med mina goa hundar, ganska soligt är det, men det blåser en hel del. Fast det är bra,då torkar gräsmattan***
Haa de....♥
                          

14 kommentarer :

Yvonne ♥ sa...

Vad tråkigt att man kan lämna en sån fin hund!Hoppas att man kan hitta på ett sätt att fånga in honom...! Det går inte att somna till den filmen..Kram

Nett sa...

Så tragiskt, någon borde ge sig till känna eller vilja ta han. Hoppas att dte löser sig för Pelle. Kram

Rigmor sa...

Jag blir så förb-nnad...att ta hit en hund, som redan har ärr i själen, och sen inte orka med det, då låter man den driva vind för våg...har nog åsikter om vem som borde skjutas...!! Om det går att "rädda" honom återstår väl att se.
Och jo då, jag lever...men mycket är det. Igår började jag och mellersta barnbarnet med Zambo på rallylydnad...Om man säger så, hans största intresse är ju andra hundar och inga larviga övningar mellan koner hit och dit...Barnbarnet var helt slut efter kvällen, jag var genomsvett, hunden låg som en amöba och bara flämtade efteråt. Det är jobbigt att vara hundägare!! Men inga mer rymningar, det har liksom inte funnit tillfälle med stramt koppel...*skrattar*, mannen i huset är modigare, han kör med lek och bus ute på åkern utan koppel, och naturligtvis, Zambo lyder som han aldrig gjort annat...
Idag ven det rätt igenom skallen på morgonpromenaden, men det kanske tar bort det sista av snön som vi har kvar på tomten.
Ha en riktigt skön onsdag vännen!!
Kram kram

moi sa...

Påminner lite, lite om ditt förra inlägg.
Hur kan någon vara så grym.
Först ta hunden från sin visserligen vilda men invanda miljö, sen bara överge den?
Kram

Siita sa...

Vilka grymma människor det finns. Man ser ju på FB hur många saknade hundar det finns i detta avlånga land. 5-6 inlägg varje dag. Hoppas dom får tag på Pelle. Kram

Diana sa...

Stackars hund! Och vad fint av paret att sätta ut mat till honom. Hoppas att historian får ett lyckligt slut!

Majken sa...

stackars Pelle... vilket tufft liv han fick... inte blev det bättre av att flytta till Sverige... Vad är det för ett KÖTTHUVUD som slänger ut sin hund och sedan strunta i den.. helt hjärtlöst... :-/

nog måste man väl med hjälp av mat kunna fånga in hunden. Han kommer ju tydligen och äter på samma ställe.. En bedövningspil borde väl funka. Det funkar ju på vilda djur i djurparken...
det gör ont i hjärtat att läsa om detta....

Ha en fin dag
kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Så ledsamt. Hoppas det går bra för fine Pelle.
Kram.

Dehäreja sa...

Tänker på fina Pelle ♥ Och det gör ont!

Hörni sa...

Näää, stackars Pelle! En sån fin hund, så sorgligt, hoppas det ordnar sig för honom.

Yvonne sa...

Ska bli kul när sovrummet är färdigt... Kram

Annette sa...

Hur kan man bara lämna en hund så där.Lika med det andra inlägget på din blogg.Jag skulle inte heller ha klarat av att läsa.Var är detta samhälle på väg kan man undra.Stackars flicka för bli utsatt för såna skador.Kram vännen

Lisbeth sa...

Man undrar varje dag vart världen är på väg. Vart har empati och känsla tagit vägen. Vem tog den av så många som lever utan den idag. Jag är också blödig när jag läser om hur människor far illa men försöker att inte gå för djupt i det. Risken finns att man drar ner sig själv. Jag vill så gärna hjälpa men inser att jag inte kan rädda världen ensam
Man får försöka så gott det går i det lilla
Kram på dig

Yvonne ♥ sa...

Nu är det snart dags för mej att nanna kudden.. Stor kram och PÖÖSS!