Välkommen till mig

Kvinna i min bästa tid här och nu, lätt "övermogen" skulle man kunna säga.
Marita heter jag men kallas Mita här på bloggen,ett smeknamn jag gav mig själv när jag var liten och inte kunde säga Marita.
Gift sen ett antal år med LG, tre barn,vuxna och utflugna sen länge.Fyra barnbarn,Amanda och Ida som är systrar och så deras lillebror Alexander, sen lille Martin. Alla säger att barnbarn är livets efterrätt,och det stämmer. Kanske för att man kan njuta på ett annat sätt av dom i lagom doser..*L*...
Hundar älskar jag och det har blivit några under alla år. Just nu har jag två stycken, Peppe, en Rhodesian ridgeback, och sen lille Bamse en engelsk cockerspaniel.
Mitt motto är "lev här och nu" morgondagen vet man förbaske mig ingenting om..**

fredag 19 april 2013

"RÄVDISKA"

Tänk vad man hittar när man läser tidningen.Nu har jag lärt mig ett nytt ord** rävdiska** och vad betyder det då?
Jo för många småbarnsföräldrar är egentid hårdvaluta. Många vardags sysslor som kan tyckas trista kan plötsligt framstå som som en sällsynt chans att få stå i egna tankar en stund.
Om du har barn kanske du känner igen dig:
Plötsligt tar du några extra varv med diskborsten på varje tallrik,sköljer av besticken onödigt länge,och torkar kaffemuggarna kruttorra. Med andra ord...du "rävdiskar" och du får stå ostörd.
Ordet myntades av journalisten Andrew Walden i Aftonbladet 5 November 2012
Källa: sprakradet.se
Fast jag undrar om det där stämmer? Har man diskmaskin vill ju många barn hjälpa till,och väldigt många har diskmaskin nu för tiden. Ingen egen tid där inte.
Har man en liten Bamse så har man inte heller mycket egen tid. Han är med överallt nästan. Snabb som blixten far han efter mig.Ibland lyckas jag smita in på toa och kan sitta i lugn och ro och "rävbajsa"haha....
Här har han somnat med huvudet i mitt knä, det är jobbigt att dammsuga med matte***

                                                  
Ikväll ska vi hem till dottern på kalkonafton** det ska bli underbart gott, och roligt att träffa alla...
Haa de....♥
Igår sken solen, det gillar Peppe♥

18 kommentarer :

Aurora sa...

Sova räv har jag hört talas om men inte rävdiska. Fattade däremot precis vad som menades. Kram

Hörni sa...

Hahaha, nej rävdiskar gör jag aldrig men rävbajsar kanske jag gör ibland om jag vill vara ifred.. ;D

moi sa...

Eftersom jag inte äger nån diskmaskin får jag tillfälle till en hel del egen tid....
Sigge brukar dra sig undan när det handlar om hushållsarbete.
Toabesök däremot, det gillar han att vi gör tillsammans.
Så jag "kattbajsar" dagligen.
Ha en supertrevlig kväll med kalkon på tallriken!
Kram

Diana sa...

Jag har varken barn eller krävande husdjur så jag har inte upplevt det. Men jag har hört om vänner som rävat lite då och då. Haha!
Ha det så skoj ikväll!

fianathome sa...

Jag vet precis vad du menar. Jag kallar det för hypnos. Att man försätter sig i ett tillstånd där man pausar nuet.
Mina smånosar följer mig vartän jag än går. Man får inte ens bajsa ifred. Då har jag 5 nyllen och 10 ögon på mig..så jag stänger dörren om mig.
Mammiga hundar är kärlek. Fast ibland klistrar de sig fast och då får man pausa - rävdiska :)
Ha en riktigt skön kväll
kramelikram
Fia

Yvonne ♥ sa...

Har aldrig hört rävdiska förr!!Godnatt och sov så gott!!Kram och Pööss!

Majken sa...

Är han lite rädd för att vara utan dig...?
Zingo är bra med det, han älskar att vara med, men är han trött så går han undan och lägger dig. Det började han med redan som valp :-)
Norton min mosters gamla hund är som Bamse en skugga & var alltid tvungen att vandra med överallt :-)

Vad mysigt med kalkonmiddag och trevligt sällskap :-)
Hoppas ni haft en trevlig kväll!
Kram

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon! du slog dej väl inte när du snubblade in?? Ha en bra lördag! Morgonkram!

Fenixmonas sa...

Nej, det uttrycket har jag aldrig hört...fast jag tror att de flesta försöker att skaffa lite egentid på olika sätt. Kramiz

moi sa...

God morgon (?)
Förstår att det blev en trevlig kväll med både mat och dryck ;)
Kanske det blir lite rävdiska idag?
Kram på dig

Siita sa...

God morgon. Ingen rävdiskning här inte. Allt åker in i maskinen. Kallt idag o solsken. Ska till Örebro på träff på tisdag. Vi ska träffas på Krämaren o sedan gå o käka. Kram

Camilla sa...

Hahaha... det första jag tänkte på då du beskrev rävdiska och att få egen tid var att gå in på på toan. Men då nämnde du det själv. Rävbajsa:)
Kram!

Ama de casa sa...

Haha! Det uttrycket hade jag inte hört :-)
Fast jag vill få undan disken så snabbt det bara går så jag kan göra nåt roligare istället :-)

Nett sa...

Se där, nu fick även jag lära mig något nytt, hade aldrig hört talas om detta. Ha en fin Lördag. Kram

ansepanse sa...

åh vad ljuvligt att ha en sådan varelse som vill vara med överallt där matte är :) här har jag en Nemo som helt enkelt inte fungerar utan mig :) så jo, jag känner igen det där :)
kramar

Carina Sjölund sa...

Inget ord jag har hört förr.
Klart Bamse vill vara där matte är♥
Nästan som man har små barn på nytt :)
Hoppas ni hade en mysig kväll igår.
Alltid roligt att få träffas♥
Kramen♥

Sussi sa...

Toaletten är enda stället jag också får vara ifred från Spike. Så ibland passar man på att sitta lite extra länge ;)
Idag är det så himla härligt väder. varmt och skönt. Satt och njöt i solskenet i dom nyuttagna utemöblerna. Nu börjar det kännas vår :)

Trevlig helg
Kramisar

Anonym sa...

hehe rävar bakom öronen ja men rävdiska ...

kalkon afton?